Overleven in het digitale tijdperk

Is uw organisatie al 'data driven'? Bent u dagelijks bezig met de 'digitale transformatie'? Hoe wapent uw organisatie zich tegen 'disruptors'? Tijdens de FM Club bij Oracle op 21 juni nam Robert van Espelo (Digital Director EMEA bij Oracle) de bezoekers mee in de laatste trends en ontwikkelingen.

Lees ook het andere verslag van FM Club ‘zo realiseert u structureel betere werkkapitaalposities’ en bekijk de foto’s 
 
Uit onderzoek van Oracle blijkt dat organisaties ervaren dat technologische ontwikkelingen nu zo snel gaan dat het hun vermogen om zich aan te passen ver overstijgt. Neem bijvoorbeeld voice-technologie; dit is zo ver gevorderd dat er van alles mee mogelijk is, maar er zijn nauwelijks bedrijven te noemen die het volle potentieel ervan benutten. Agility is daarom een cruciale vaardigheid van hedendaagse organisaties. 
 
Agility bestaat uit:
– Growth & speed
– Learning & adoptive
– Collaborative & analytical

(Afkomstig uit Oracle rapport over cloud agility)
 
Met name in het vergroten van het analytische vermogen van organisaties kan finance leidend zijn. De finance afdeling heeft de taak te zorgen voor integraal inzicht. Uit onderzoek van Oracle blijkt echter dat slechts 30 procent van business managers vindt dat finance bijdraagt aan agility. Volgens finance komt dit door een gebrek aan analytische capaciteit (42%), gedateerde systemen (33%) en te complexe processen (33%). Natuurlijk is het preken voor eigen parochie, maar Van Espelo heeft een punt als hij zegt: “Finance heeft wel de opdracht gekregen te zorgen voor agility, maar niet de tooling. De meeste finance afdelingen werken nog met Excel in hun core processen.” 

Willen bedrijven succesvol zijn in de digitale wereld moeten ze investeren in IT. Maar het is niet genoeg. Het succes zit altijd in de uitvoering. Uber is niet succesvol omdat de app zo geweldig is: die kan iedere degelijke ontwikkelaar bouwen. Het succes zit in hoe het bedrijf data weet in te zetten voor een optimale klantervaring. 
 
Ondersteunende financiële systemen
Het toverwoord in de software-industrie is al jaren de cloud. Volgens Van Espelo heeft dit de industrie zelfs volledig op zijn kop gezet. “Vroeger leverde wij ERP-systemen, maar ik heb nooit iemand bij een bedrijf gesproken die echt tevreden was over een ERP-traject. Waarom niet? Omdat je nooit klaar bent in een X-aantal dagen en tegen een X-aantal euro’s. Je bent nooit klaar. Bij de cloud is dat geen probleem omdat ondernemingen het in modules kunnen aanschaffen en dus flexibel zijn in het aanpakken van hun problemen. Als je denkt dat je blij wordt van een bepaalde module, bijvoorbeeld voor planning en forecasting, dan schaf je de module aan. Wanneer het gebruikt wordt en goede resultaten oplevert, houd je het en anders zeg je het gewoon weer op.”
 
Bij ERP zaten de kosten in de implementatie, licenties en koppelingen. Van Espelo: “Bij de cloud zijn de implementatiekosten flink verlaagd en de licentiekosten heb je helemaal niet meer (je betaalt bijvoorbeeld per gebruiker of per maand). Alleen kosten voor koppelingen bestaan nog.”
 
‘Disrupt or be disrupted’  
SMAC (social, mobile, analytics & cloud) is het concept dat op dit moment innovatie in het bedrijfsleven voortstuwt. “De verwachting is dat een derde van de huidige bedrijven – dit is onderzocht bij grote, maar geldt ook voor kleine bedrijven – ontwricht gaat worden in de komende jaren. Nagenoeg alle succesvolle, nieuwe bedrijven zijn databedrijven, denk aan Netflix, Spotify, Uber en Airbnb. Data is de nieuwe olie, maar alleen als je het goed weet in te zetten is het waardevol. 84 procent van de waarde van S&P 500 bedrijven bestaat inmiddels uit intangible assets, maar tegelijkertijd weet slechts 5 procent wat hun data waard is. Bedrijven die data weten te vertalen in inzichten en daarmee agile worden hebben de toekomst.”
 
Bezoek ook de volgende editie van FM Club op 19 september 2017: ‘De Financial als Politicus’

Gerelateerde artikelen