Opladen, gas geven en waarde realiseren (3)
Excelleren: daar draait het om. Dat betekent dat bedrijven een nieuw verhaal nodig hebben, met voorbeelden die laten zien dat het werkende leven profijtelijker, avontuurlijker en kleurrijker kan worden. Met meer doelgerichtheid, samenredzaamheid en voldoening op individueel niveau. En met heel veel meer toegevoegde waarde voor klanten, medewerkers en kapitaalverschaffers. De lat moet hoger – en kán ook hoger, zeker als we ons concentreren op activiteiten die waarde toevoegen, energie geven en ondernemerschap bevorderen.
Dat lukt bij Alfen uitstekend. Het begon in 2008 met het neerzetten van laadpalen. En het bedrijf kwam in maart 2018 naar de beurs. Het aandeel behoort tot de best presterende fondsen van het Beursplein. En dan moet de grote groei nog komen. CEO Marco Roeleveld: ‘We profiteren van de aanhoudende focus op de energietransitie. Die is mogelijk sterker dan ooit, aangezien steeds meer landen gaan investeren in duurzaamheid.’ Daarbij doet de Nederlandse laadpalensector het beter dan de internationale concurrentie. Het stimuleringsbeleid van de overheid voor elektrisch rijden is hierin een cruciale factor.
En dan moet de échte groei nog komen bij de Europese doorbraak voor elektrisch rijden.
De outlook voor 2020 was: een omzet richting de € 200m. Done: € 189m. De winst verdubbelde: done. De ebitda kwam uit op € 24,4m, een stijging van 70% ten opzichte van de 2019 ebitda. Check. De omzetverwachting voor 2021: € 225m – € 250m.
De koers van Alfen is in één jaar gestegen van ca. € 10 naar boven de € 50. En steeg daarna door naar ca. € 90 in de zomer van 2021. Daarmee ligt de beurswaarde tegen de € 2 miljard. Dat legt de lat hoog! Immers, als een beurskoers de weerspiegeling is van verwachte toekomstige kasstromen, dan moet er veel worden waargemaakt.
Een mogelijk nieuwe kern is al in zicht: opslagsystemen; immers, de belastbaarheid van het stroomnet wordt een bepalende factor. Adapt!
Leiders van nu hebben het voorstellingsvermogen om met een nieuw verhaal te komen, dat mensen prikkelt en inspireert – met louter pragmatisme kun je immers niemand mobiliseren. Ze hebben de moed om onder ogen te zien wat er ten diepste speelt en om vanuit innerlijke gedrevenheid te doen wat nodig is, en daarbij te dealen met tegenwind en onvoorziene omstandigheden. En ze hebben de realisatiekracht om de juiste inschattingen te kunnen maken op basis van incomplete informatie, zonder het risico zelf uit de weg te gaan.
Ieder bedrijf dat iets doet met klimaatverandering heeft over populariteit niet te klagen. En met de coronacrisis is het verhaal vorm gaan krijgen dat deze bedrijven het herstel gaan leiden. Alfen maakt voorlopig waar waar het voor zegt te staan.
Opladen, instappen – en accelereren. Waarde realisatie: check!
Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en auteur van het boek Vensters op waarde.