Op zoek naar excellentie: Jaarcongres Credit Management 2013
Bekijk hier de foto’s van Jaarcongres Credit Management 2013
Het congres werd geopend door mr. Jaarcongres Credit Management, Serge van Groningen, die iedereen van harte welkom heette en het thema van dit jaar aan de volle zaal voorstelde. “In search of excellence” is niet alleen het thema van deze 10e lustrumeditie, maar ook de titel van het boek dat Tom Peters en Bob Waterman in 1982 schreven en nog steeds één van de best verkochte managementboeken ter wereld is. “Vandaag gaan wij voor de tiende keer op zoek naar excellentie, naar de winnaar van de Credit Management Award. Ik ben er trots op dat op één na alle winnaars van de afgelopen tien jaar aanwezig zijn.”
Bas van Werven, de host van de dag (en “bekend van tv”), nam de microfoon over van Van Groningen en vroeg wie van de aanwezigen ook tien jaar geleden erbij was. Een handvol, waarna Van Werven refereerde aan de grote stappen die sindsdien gezet zijn, niet alleen bij het congres, maar zeker ook het in vak creditmanagement. “We hebben alle vette jaren gehad, zitten nu al een tijd in een crisis, en ontwikkelingen zoals werkkapitaaltekorten maken het vak van creditmanager regelmatig tot blusser van veenbrandjes. In de zoektocht naar excellentie gingen we nadenken over thema’s als outsourcing en werkkapitaalbeheer. De vijf genomineerde credit managers of the year van vandaag, hebben die stappen al gezet en zijn al ver gevorderd richting excellentie. Jan Ambergen, Lies van Balen, Stephan ten Brink, Steven de Cocq van Delwijnen en Michael van der Steen gaan ons vandaag vertellen hoe.”
Na de inleidende praatjes was het tijd voor de eerste key-note speaker van de dag: professor Matthieu Weggeman. “Excellentie is een zeer on-Nederlands woord”, vertelde hij. “Niet naast je schoenen lopen is het devies en er zijn weinig mensen die echt hun hoofd boven het maaiveld durven uit te steken. Toch is het boek van Peters en Waterman, waarin zij 8 kenmerken van excellente organisaties schetsen, 30 jaar na dato nog steeds mateloos populair. Het probleem is dat er bij veel bedrijven weinig ruimte meer is voor het echte ondernemen en werknemers verstrikt raken in een web van procedures en regels. Daar creeer je turfsmurfen en spreadsheetfundamentalisten mee, die op den duur niets anders meer kunnen dan de jaarlijkse kerstkaartverzendingscommissie.” Hoe het dan wel moet? Weggeman: “Geef direct feedback en stuur vooral op rijke output, waarbij je alle onnodige procedures en regels los laat. Het is tijd om te ondernemen.”
Die boodschap werd ook door de andere sprekers op het congres uitgedragen. Zo gaf ondernemer en investeerder Annemarie van Gaal inzicht in het ondernemen pur sang, vanuit een blanco achtergrond. Van Gaal: “Om echt succesvol te zijn moet je ook zonder enige ervaring naar een nieuw probleem kunnen kijken. Verdienmodellen op de kop zetten, van klanten partners maken en zoeken naar totaal niet voor de hand liggende markten. Er is ontzettend veel talent dat niet gebruikt wordt, omdat het niet als zodanig herkend wordt. Bedrijven moeten niet meer vasthouden aan hun systemen van tien jaar geleden want die werken niet meer. De eerste multinationals met enkel zzp-ers in dienst zijn al een feit.”
Er waren meer workshops die tot inspiratie bij de credit managers moesten leiden: zo ging Nadja Jungmann in op het gedrag van debiteuren en hoe je dat kunt veranderen, hield Jean Gieskens een boeiend relaas over excellent werkkapitaalbeheer en leerden de credit managers en passant ook nog hoe ze om moeten gaan met aggressieve klanten. Natuurlijk kon er tussendoor ruimschoots genetwerkt worden: een kans die de aanwezigen met beide handen aangrepen.
Naast de plenaire presentaties werd er de diepte in gegaan in verschillende rondetafelgesprekken, onder meer over klantcontacten, outsourcing en maatschappelijk verantwoord incasseren. Parallel daaraan trachtten de vijf genomineerden in awardpitches de jury en aanwezig publiek ervan te overtuigen waarom zij de Credit Management Award 2013 zouden moeten winnen.
Jan Ambergen, Treasury Director, Working Capital & Credit Control bij International Flavor and Fragrances, heeft het creditmanagement van een regionaal georganiseerde structuur omgevormd tot een krachtige globale organisatie en daarnaast een stuurinstrument geïmplementeerd, hetgeen het inzicht heeft vergroot in disputen en andere hickups in het order-to-cash proces.
Lies van Balen, Manager Special Servicing bij Adaxio, houdt zich bezig met betalingsproblemen bij huiseigenaren en zet in een zeer lastige markt creatieve oplossingen in om een maximaal resultaat te behalen. De afweging tussen het belang van het bedrijf en de klant moet constant gemaakt worden.
Stephan ten Brink, Sr Consultant Credit Management bij Deloitte, heeft een afname van de DSO met 11 dagen voor elkaar geboxt. Aan de basis daarvan ligt een nieuw segmentatiemodel. Ook heeft Ten Brink een proces ontwikkeld dat zorgt voor de optimale inzet van mensen en middelen.
Steven de Cocq van Delwijnen, Manager Customer Finance Business bij T-Mobile, heeft zich hard gemaakt om klantacceptatie binnen de gestelde commerciele doelen te maximaliseren. Creditmanagement bij een telecomaanbieder als T-Mobile wordt gekenmerkt door een hoge mate van automatisering.
Michael van der Steen, BU Credit Manager bij AkzoNobel, greep de kans om een volledig nieuwe creditmanagementorganisatie op te tuigen en toonde daar lef en visie. Dat leidde tot een aanzienlijke verbetering in werkkapitaalbeslag en risicobeheersing.
Het programma van de dag was verder ruim opgezet waardoor er veel ruimte was voor ontmoeting. De tiende editie van JCM was wederom dè kans om alle vakbroeders op één dag te kunnen spreken.
Omdat het de tiende editie was, kwamen aan het einde van dag alle Credit Management Award winnaars van 2004 – 2012 op het podium. Er ontstond een geanimeerd gesprek tussen Bas van Werven en de beste credit managers van de laatste jaren. De waarde van credit management in de organisatie is sinds de crisis groter geworden: er is meer aandacht voor cashposities. Daarom krijgen credit managers ook steeds meer een strategische rol. Gevraagd naar hun best practices, rolden er een aantal uit:
– Er liggen heel veel kansen voor de credit manager: op het vlottende deel van de balans kun je acteren, maar ook op crediteuren en op forecasting. Pak die ruimte!
– Ken je product, weet waar het bedrijf mee bezig is, en vooral: ken je klant en denk vanuit die klant.
– Zorg voor een gestroomlijnde interne communicatie met hele korte lijnen naar sales. Samenwerken is het devies.
– Ga niet door met iets dat al jaren zo gaat maar eigenlijk niet werkt. Wees niet bang om heilige huisjes omver te schoppen.
Na de eerdere winnaars, was het tijd voor de jury om de Credit Management Award uit te reiken aan een nieuwe winnaar. Na het gebruikelijke – maar toch echt gemeende – “het was lastig en een close call” van jury-voorzitter prof. Jan Adriaanse, roemde hij de winnaar als zijnde actief in een zeer turbulente markt, die met complexe vraagstukken omgaat en vecht voor zowel het belang van de klant als dat van het bedrijf. “Een waardig ambassadeur van Credit Management”, aldus Adriaanse.
Lies van Balen, Manager Special Servicing bij Adaxio
Van Balen heeft een groot pallet aan creatieve oplossingen in de strijd gegooid om het aantal achterstanden te beperken ondanks de huidige crisis op de hypothekenmarkt. Zo benadert zij bij een betaalachterstand ook andere personen in de omgeving van de debiteur, zodat ze hen kan bereiken én helpen. De zichtbaar blije Van Balen vertelde dat het niet alleen voor haar een grote eer was, maar ook voor het jonge bedrijf Adaxio. “Wij kijken constant waar we de dienstverlening aan mensen met hoge hypotheekschulden kunnen verbeteren. Het is niet niets, als je uit huis gezet wordt en dat proberen we met man en macht te voorkomen.”
Na de felicitaties, champagne en bloemen, bedankte Serge Van Groningen de jury, alle genomineerden, Bas van Werven, alle partners (in het bijzonder platinum partners D&B, GGN en OnGuard), het team van organisator Alex van Groningen (in het bijzonder Maaike Stoffels) en natuurlijk alle aanwezige credit managers.
Zij stortten zich in een feestelijk omlijste borrel alwaar de champagne voor de 10e editie klaar stond en er nog lang gepraat werd over de ‘road to excellence’…
De Jury met alle genomineerden. Winnaar Lies van Balen staat centraal in het midden.
Lees hier meer over het Jaarcongres Credit Management.
Wilt u meer weten over credit management? 3 tips:
1. In 5 dagen alle aspecten van werkkapitaal optimalisatie
Wilt u de financiële structuur van uw organisatie verbeteren en daarmee een betere cash- concurrentiepositie bereiken? Volg dan de vijfdaagse Masterclass Strategisch Werkkapitaal Management. Ontvang praktische tips, laat u inspireren door een business case en volg de interactieve management game. Meld u direct aan.
2. Zet uw afdeling Credit Management in 1 dag strategisch op de kaart
Tijdens het seminar Credit Manager in één dag geeft Credit Management expert Raimond Honig inzicht in de strategie van befaamde managementdenkers. Ontdek in één dag hoe u als Credit Manager sneller en effectiever kunt anticiperen op de uitdagingen waar uw organisatie voor staat. Meer informatie en inschrijven.
3. Bezoek de Credit Expo
Credit Expo biedt een compleet overzicht van de markt voor Credit Management en daaraan gerelateerde producten en diensten. U ziet in korte tijd wat er in de markt speelt en kunt een goede vergelijking maken tussen de verschillende aanbieders. De 9e editie van Credit Expo wordt gehouden op donderdag 7 november 2013 in het Nieuwegein Business Center. Vanaf september 2013 kunt u zich als bezoeker aanmelden. Lees meer op creditexpo.nl