Ook Facebook moet blijven investeren in nieuwe technologie

De digitalisering maakt dat veel bedrijven plotseling besluiten moeten nemen over investeren in en inzet van nieuwe technologie. Maar ook een voorloper als Facebook kan het zich niet permitteren om stil te zitten. Waar liggen volgens het techbedrijf de grootste kansen?

Door Richard van Hooijdonk

Facebook telt momenteel meer dan 1,71 miljard maandelijkse gebruikers en dat aantal blijft maar stijgen. CEO Mark Zuckerberg is zich er echter van bewust dat het populaire social media platform an sich, alleen voor sociale contacten, niet kan groeien zonder de focus ook te richten op nieuwe technologieën.

Om ervoor te zorgen dat Facebook en haar ‘secundaire’ diensten zoals WhatsApp (1 miljard maandelijkse gebruikers), Messenger (ook 1 miljard gebruikers) en Instagram (meer dan 500 miljoen gebruikers) blijven groeien, richt Zuckerberg zich op virtual reality, Internet connectiviteit en kunstmatige intelligentie. Hij is ervan overtuigd dat virtual reality van cruciaal belang is voor hoe we in de toekomst met elkaar verbonden zijn. Ook wil hij ervoor zorgen dat de meer dan vier miljard mensen die nog geen Internet hebben zo snel mogelijk ‘connected’ zijn. Bovendien is hij van plan om veel te investeren in de ontwikkeling van geavanceerde kunstmatige intelligentie, zodat Facebook meer inzicht krijgt in wat gebruikers het allerbelangrijkst vinden. Naast deze drie belangrijke technologieën, zijn er een aantal andere gebieden waar Zuckerberg zich de aankomende jaren op richt:

Social Networking blijf belangrijkste focus
Social networking blijft wereldwijd groeien en we besteden er steeds meer tijd aan: 33 procent om precies te zijn. En ondanks de concurrentie van nieuwere platforms als Instagram blijft Facebook dominant. Zuckerberg ziet social networking als de beste manier is om mensen uit alle hoeken van de wereld met elkaar te verbinden en om nieuws, video en andere Internet gebaseerde content te consumeren. Het biedt bedrijven en organisaties ook een formidabel marketingplatform voor het aanbieden van diensten en producten. 

Berichtendiensten van cruciaal belang 
Tekstberichten zijn nog steeds de gouden standaard en de ruggengraat van onze mobiele ervaring. Text messaging is dan ook van kritiek belang voor de toekomst van Facebook en Zuckerberg heeft dan ook grote plannen voor WhatsApp en Messenger, de twee grootste berichtendiensten in de wereld. 
__________________________________________________________________________

Richard van Hooijdonk – Keynote spreker op Financial Systems 2017

Waarom bezoekt u Financial Systems 2017?
+ In een dag inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen op het snijvlak van Finance en IT.
+ Volop kansen om nieuwe innovatieve IT-partners te ontmoeten en te selecteren.
+ Gratis toegang tot presentaties over de nieuwste technologieën binnen uw vakgebied.
+ Kennis uitwisselen en netwerken met vakgenoten over zaken als IoT, Analytics, Big Data.
+ Richard van Hooijdonk, trendwatcher en futurist, geeft een wervelende presentatie.
+ Paul Bessems, pionier en strategisch organisatieadviseur, vertelt u over slim samenwerken met Blockchain organiseren.

Meld u nu gratis aan.
__________________________________________________________________________

De strijd met YouTube
Facebook is al jarenlang bezig om hun gebruikers video content te laten delen. En het werkt: vooral sinds de lancering van de functie ‘Facebook Live’, heeft Facebook een aanzienlijke toename waargenomen. Het aantal videoberichten op Facebook is wereldwijd in slechts een paar jaar tijd met meer dan 75 procent gestegen. In 2015 werden er op Facebook ongeveer twee biljoen video’s bekeken. Op YouTube waren dat er drie biljoen. Een van Facebook’s voordelen (voor bedrijven), vergeleken bij YouTube, is dat bezoekers ingelogd zijn, waardoor marketeers direct toegang hebben tot een veel grotere hoeveelheid persoonlijke gegevens. 

Virtual reality is toekomst
Zuckerberg gelooft dat virtual reality een essentieel onderdeel wordt van ons sociale leven en hij wil ervoor zorgen dat Facebook het eerste sociale netwerk wordt dat met VR aan de slag gaat. De overname van de VR-startup Oculus in 2014 is daar een duidelijk bewijs van. In de toekomst interacteren we continu met virtual reality, via onze smartphones, speciale brillen of hele nieuwe apparaten. 

Augmented reality biedt nieuwe gebruikerservaring 
Facebook investeert serieus in augmented reality en is hard bezig met het creëren van producten waarmee digitale overlays over de echte wereld geplaatst kunnen worden. Zuckerberg denkt hierbij eerder aan apps als Pokémon Go en Snapchat mainstream, en niet via de vreemde en omslachtige brillen of headsets. 

Boek je ticket met kunstmatige intelligentie
In Oosterse landen kunnen veel mensen met lokale berichtendiensten en apps via hun chatvenster bijvoorbeeld al geld overmaken, een taxi bestellen of een restaurant boeken. De verwachting is dat WhatsApp en Messenger dit soort diensten binnenkort ook gaan ondersteunen. Bij KLM kun je wel al via Messenger inchecken, je gatenummer, vertrek- en aankomsttijden en eventuele vertragingen monitoren en direct met een KLM medewerker communiceren.

Iedereen online
Facebook wil de meer dan vier miljard mensen in de wereld die nog niet ‘connected’ zijn ook zo snel mogelijk toegang krijgen tot het Internet. Een van de manieren waarop Facebook dit wil doen is met Internetdrones. De ‘Facebook Aquila’ ging in juni dit jaar voor het eerst de lucht in. Het doel is tweeledig: achtergebleven gebieden aan het communiceren krijgen en het bereik van Facebook vergroten. 

Maatregelen tegen nepnieuws
Facebook heeft aangegeven in de toekomst proactiever te zijn met het identificeren van nepnieuws. Het bedrijf wil betere algoritmen ontwikkelen om nepberichten er beter uit te pikken, een melding tonen wanneer een bericht mogelijk onjuist is en onafhankelijke factcheckers in dienst nemen.

Meer weten? Download gratis het ebook Trends 2017. 


Topspreker, trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk biedt inspirerende lezingen over de impact van nieuwe technologie op de manier waarop we leven, werken en ondernemen. Ruim 420.000 mensen bezochten zijn inspiratiesessies in binnen- en buitenland. Bekend van RTL, BNR, VARA/BNN en gastdocent aan Nyenrode en Erasmus universiteit.

Gerelateerde artikelen