Omzetgroei in een dalende incassomarkt

Certin is vorig jaar geëindigd op plek 64 van de door Het Financieele Dagblad georganiseerde FD Gazelle Awards: de jaarlijkse prijs voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Hiermee is Certin als enig creditmanagementbureau genoteerd in de top-100. Dat leverde een mooie vermelding in het landelijk verspreide FD Gazelle Magazine op.

Start in 2009
Toen wij in 2009 Certin lanceerden vanuit het moederbedrijf 2Contact, had de bestaande incassomarkt eigenlijk al z’n beste tijd gehad. Nieuwe wetgeving volgde en de financiële crisis tastte het bestaande verdienmodel aan. Ook was pre-incasso nog geen stand alone dienst. Niet-betalende klanten ontvingen per mail wel eens een herinnering, maar pro-actief klantcontact stond nog niet hoog op de agenda. Inmiddels is klantloyaliteit binnen het collectieproces bij veel organisaties een kernwaarde geworden.
Zo’n klantgerichte aanpak bij het wegwerken van achterstanden op facturen kost veel tijd. Met onze dienstverlening zijn wij ons gaan inspelen op de behoefte aan ondersteuning in dit traject. Doordat wij het gat gedicht hebben tussen het aanbod van de traditionele incassobureaus en de vraag van de huidige markt, is het ons gelukt om te groeien. Je kunt wel zeggen dat we erg ambitieus zijn in onze aanpak. Die gedrevenheid herkennen wij ook in onze opdrachtgevers en in onze samenwerkende partners.
Het geheim van succesvolle ondernemers volgens de FD Gazellen
Groei is niet vanzelfsprekend en voor de komende 5 jaar hebben we opnieuw ambitieuze doelen gesteld. In het FD Gazellen Magazine van dit jaar lazen we dan ook een interessant interview met Paul Greuvers, gepromoveerd aan Nyenrode Business University op dit onderwerp. Het geheim van een succesvolle onderneming het vermogen om je medewerkers warm te maken voor innovatie. Dat begint met als organisatie doelen te stellen en die duidelijk naar de werkvloer te communiceren. Ons belangrijkste doel voor de komende 5 jaar is in elk geval om ons huidige pakket van pre-incasso, debiteurenbeheer en incasso uit te breiden met nog eens 3 diensten.
 
Partner van het Jaarcongres Creditmanagement
Wat groei daarbij tegenhoudt, is angst. Het is zonde om je bij het verkennen van nieuwe markten of diensten te laten weerhouden door angst voor economische tegenspoed. Onder meer om die reden zijn we als partner verbonden aan het Jaarcongres Creditmanagement. Het congres heeft dit jaar als passend thema ‘Time to take a risk’. Wij herkennen daarin onze missie om bij nieuwe opdrachtgevers de weerstand tegen het uitbesteden van incassotrajecten weg te nemen.
 
Uitbesteden levert groei op
Die weerstand bestaat vaak uit de vrees voor reputatieschade en komt voort uit het idee dat incasseren vast onderdeel is van het ondernemen. Herkenbaar? Bedenk dan dat het uitbesteden van het collectieproces juist de weg vrijmaakt voor omzetgroei. Onze medewerkers zijn door trainingen en de juiste scripting goed op de hoogte van specifieke opdrachtgeversinformatie. Dat levert het volgende op:  
 
1. Tijdwinst: meer klantcontact met resultaat in minder tijd.
2. Focus: medewerkers zijn opgeleid voor telefonisch contact, geen afleiding van allerlei administratieve afhandelingen.
3. Voordeel: in huis vallen callcentermedewerkers vaak onder de eigen cao wat duurder  uitpakt.
4. Monitoring: complete rapportages op elk gewenst moment voor elke KPI, van effectiviteit en incassoresultaat tot klanttevredenheid.
 
Innovatie = groei
Wij geloven dat groei ontstaat als je durft te innoveren. Door ons dienstenpakket uit te breiden, willen we over 5 jaar 40% van de markt kunnen bedienen. Tot het zover is, blijven we doen waar we goed in zijn: pro actief klantcontact uit naam van onze opdrachtgever om de prettige relatie met de klant te behouden. Want alleen dan is die geneigd meer moeite te doen om van zijn schuld af te komen. En komt hij als betalende klant terug.
P.S. Meer weten over pre-incasso? 
Bel met onze collega Sabine Jansen op 023-7521605