Kunnen bedrijven de hogere import-keuring van de NVWA nog opbrengen?
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) staat onder vuur vanwege lange keuringstijden en forse tariefverhogingen in de Rotterdamse haven. Dit kan financiële gevolgen voor bedrijven hebben omdat bedrijven aan de kostprijs van keuringen meebetalen. Daarnaast vertragen keuringstijden de import, waardoor een langer beslag wordt gelegd op de financiering van goederen. Mede daardoor dreigen bedrijven uit te wijken naar andere havens, wat miljoenen euro’s aan haveninkomsten kan kosten. Dat meldt het ANP.
- NVWA-keuringen Rotterdam te traag en duur
- Lading wijkt uit naar concurrerende havens
- Bedrijfsleven eist actie van politiek
Volgens ondernemersvereniging Deltalinqs nemen de doorlooptijden van NVWA-keuringen al sinds de Brexit toe. Ongeveer een kwart van de containers in de Rotterdamse haven bevat voedingsmiddelen die gekeurd moeten worden. De lange wachttijden en aangekondigde prijsverhogingen zorgen voor grote frustratie bij importeurs. Een keuring van een container vlees of vis zou volgend jaar bijna 500 euro gaan kosten in Rotterdam, tegenover minder dan 200 euro in Antwerpen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Concurrentiepositie haven onder druk
Door de hoge kosten en lange wachttijden dreigt lading uit te wijken naar andere havens. Vooral Antwerpen profiteert hiervan, maar ook Duitse en Franse havens worden aantrekkelijker voor importeurs. Dit zet de concurrentiepositie van Rotterdam als belangrijke Europese importhaven onder druk. Het verlies van marktaandeel kan grote financiële gevolgen hebben voor de haven en gerelateerde bedrijven.
1. Budgettering en kostenbeheersing: De stijgende NVWA-tarieven en langere doorlooptijden zullen impact hebben op de budgettering en kostenbeheersing van bedrijven. Financiële managers zullen rekening moeten houden met:
– Hogere kosten voor keuringen en certificeringen
– Mogelijk langere doorlooptijden en daardoor hogere voorraadkosten
– Potentiële noodzaak tot herziening van budgetten en financiële prognoses
2. Cashflow management
De verhoogde tarieven kunnen de cashflow van bedrijven beïnvloeden:
– Grotere uitgaven voor NVWA-diensten moeten ingecalculeerd worden
– Mogelijk langere periodes tussen uitgaven en inkomsten door vertraagde keuringen
– Heroverweging van werkkapitaalbeheer kan nodig zijn
3. Prijsbeleid en marges
Financiële afdelingen zullen moeten analyseren hoe de gestegen kosten doorberekend kunnen worden:
– Evaluatie van de impact op productmarges
– Mogelijke noodzaak tot prijsverhogingen om marges te behouden
– Analyse van de concurrentiepositie bij eventuele prijsaanpassingen
4. Risicomanagement
Er ontstaan nieuwe financiële risico’s die beheerst moeten worden:
– Risico op omzetverlies door uitwijken van lading naar andere havens
– Verhoogd risico op vertraagde of afgewezen leveringen
– Noodzaak tot het opbouwen van financiële buffers voor onvoorziene kosten
5. Rapportage en analyse
Financiële afdelingen zullen hun rapportages moeten aanpassen:
– Gedetailleerdere uitsplitsing van NVWA-gerelateerde kosten
– Analyse van de impact op verschillende bedrijfsonderdelen
– Benchmarking met concurrenten en andere Europese havens
6. Strategische planning
Op langere termijn kunnen financiële managers betrokken raken bij strategische beslissingen:
– Evaluatie van alternatieve importroutes of havens
– Investeringen in efficiëntere logistieke processen
– Lobbyen bij overheid voor tariefmatiging of verbeterde dienstverlening
Bedrijfsleven vraagt om actie
Het Agrarisch Import Platform (AIP), waarin zeventien ondernemersorganisaties zijn vertegenwoordigd, heeft een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer. Ze vragen dringend aandacht voor het probleem en willen meedenken over oplossingen. De organisaties noemen een verdere verhoging van tarieven “onacceptabel” zolang de dienstverlening achterblijft.
NVWA kampt met personeelstekort
Een belangrijke oorzaak van de lange wachttijden is het personeelstekort bij de NVWA. De autoriteit heeft moeite om voldoende gekwalificeerde keuringsartsen te vinden en op te leiden. Dit probleem speelt al langer, maar is verergerd door de toegenomen werkdruk na de Brexit. De NVWA erkent de problemen en werkt aan oplossingen, maar waarschuwt dat dit tijd kost.
Digitalisering als mogelijke oplossing
Een van de oplossingsrichtingen waar de NVWA aan werkt, is verdere digitalisering van het keuringsproces. Door meer gebruik te maken van data-analyse en risicoprofielen zouden controles efficiënter kunnen worden uitgevoerd. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden voor controle op afstand en het gebruik van artificiële intelligentie bij documentcontroles. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Politieke druk neemt toe
De problemen rond de NVWA-keuringen hebben inmiddels ook de aandacht van de politiek. Verschillende Tweede Kamerleden hebben vragen gesteld aan de verantwoordelijke ministers. Er wordt aangedrongen op snelle maatregelen om de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven te beschermen. Ook de tariefverhogingen staan ter discussie.
Internationale vergelijking nodig
Om de situatie goed te kunnen beoordelen, is een grondige internationale vergelijking nodig. Niet alleen de tarieven, maar ook de kwaliteit en snelheid van keuringen in verschillende Europese havens moeten worden onderzocht. Dit kan helpen om best practices te identificeren en de dienstverlening in Rotterdam te verbeteren.
Impact op supply chains
De problemen bij de NVWA-keuringen hebben een bredere impact op internationale supply chains. Vertragingen in de haven kunnen leiden tot lege schappen in supermarkten en productieproblemen bij fabrieken. Vooral voor bederfelijke waar zoals vers fruit en vlees zijn snelle keuringen cruciaal. Bedrijven moeten hun logistieke processen mogelijk aanpassen om de risico’s te beperken.
Zoektocht naar balans
De uitdaging voor de NVWA en de politiek is om een balans te vinden tussen grondige controles, efficiënte dienstverlening en redelijke tarieven. Voedselveiligheid mag niet in het geding komen, maar tegelijkertijd moet de economische schade voor het bedrijfsleven beperkt blijven. Dit vraagt om een integrale aanpak en nauwe samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.