Nog 7 dagen tot CO2-rapportageplicht personeelsvervoer
De nieuwe CO2-rapportageplicht voor bedrijven met honderd of meer werknemers leidt tot grote onvrede bij het mkb, terwijl grote bedrijven positiever zijn. De verplichting moet bijdragen aan een aanzienlijke CO2-reductie tegen 2030. Ondertussen groeit het financieel optimisme onder CFO’s, ondanks de vele onzekerheden in de bedrijfsomgeving.
- CO2-rapportageplicht start 1 juli.
- MKB ontevreden over hoge lasten.
- Grote bedrijven positief over regeling.
Vanaf 1 juli moeten organisaties met honderd of meer werknemers bijhouden hoeveel CO2 hun personeel uitstoot bij zakelijk verkeer en woon-werkverkeer. Dit besluit leidt tot grote onvrede bij midden- en kleinbedrijven (mkb). Niet alleen het aantal afgelegde kilometers moet worden geregistreerd, maar ook het type vervoermiddel en het brandstoftype. “De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel hoog”, zegt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. “Het is eigenlijk waanzin ten top.”
Vanaf 1 juli
Vanaf 1 juli moeten organisaties beginnen met het bijhouden van de CO2-uitstoot. Exact een jaar later moeten de eerste rapportages worden ingediend bij de 28 omgevingsdiensten van Nederland. Volgens Vonhof is dit een haast onbegonnen werk. “Er lijkt bijna geen rem te zitten op de hoeveelheid en gedetailleerdheid van data die de overheid uitvraagt.”[Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Overleg met de overheid
MKB-Nederland en werkgeversorganisatie VNO-NCW zijn in gesprek met de overheid om ervoor te zorgen dat de ruim 8000 organisaties die onder de rapportageverplichting vallen, hieraan kunnen voldoen. De omgevingsdiensten zeggen “goed voorbereid” te zijn op de verplichting.
Doel van de rapportageverplichting
De rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit is in 2022 door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bedacht. Het doel is om in kaart te brengen hoeveel CO2 het zakelijk verkeer en het woon-werkverkeer van werknemers uitstoot. Deze verkeersbewegingen zijn naar schatting goed voor meer dan de helft van de totale hoeveelheid jaarlijks gereden kilometers in Nederland.
CO2-winst tegen 2030
Met de rapportageverplichting moet er tegen 2030 één megaton aan “CO2-winst” behaald zijn. Als organisaties niet “op koers liggen”, kunnen ze vanaf 2025 verplicht worden om slimmer en zuiniger te reizen. Tot die tijd zijn er geen sancties verbonden aan de verplichting. Het Adviescollege toetsing regeldruk is kritisch, want het is “niet duidelijk in welke mate de duurzaamheid zal verbeteren”.
Grote bedrijven positief
In tegenstelling tot het mkb, lijken grote bedrijven wel positief gestemd over de rapportageverplichting. PostNL, een van de grootste werkgevers van Nederland, noemt de regeling “een goed initiatief”, hoewel het bijhouden van de reisbewegingen van ruim 34.000 werknemers “best veel werk is”. Ook ING, de grootste bank van Nederland, is positief. De bank houdt al enige jaren de CO2-uitstoot van zakelijke binnenlandse dienstreizen bij, waardoor de regeling “goed aansluit”.