‘Niet fnanciële factoren doorslaggevend’ – Gaston van de Poel, United Broadcast
Daarnaast hebben wij een duidelijke buy & build-strategie. Dat betekent dat ik alert moet blijven op nieuw te acquireren partijen die passen in ons pro?el. Nee, in tegenstelling tot veel CFO’s van beursgenoteerde bedrijven word ik niet opgeslokt door verplichtingen ten aanzien van nieuwe boekhoudregels. Mede omdat we niet op IFRS over móeten, maar mógen. We hebben overigens wel de intentie om de overstap te maken. Een van de belangrijkste issues, de pensioenverplichtingen, liggen volledig extern. En wat betreft het op fair value waarderen: we hebben als gevolg van de overname het overgenomen deel tegen de juiste waarde gewaardeerd. En passant is dus al veel voorbereidend IFRS-werk gedaan.’ Mijn behoefte ‘Het klinkt misschien raar uit de mond van een ?nanciële man, maar ik ben me er terdege van bewust dat niet-?nanciële factoren doorslaggevend zijn voor het succes van een bedrijf als het onze. Wat ik nodig heb is een systematiek om zicht te houden op deze factoren, om tijdig signalen op te kunnen vangen die vragen om maatregelen. Want tegen de tijd dat ik de feitelijke cijfers zie, kan het al te laat zijn. Een van de grootste risico’s bij een overname is dat de culturen van twee partijen gaan botsen. Wij hebben een bedrijf overgenomen dat twee keer zo groot was. Die culturen moeten op natuurlijke wijze samensmelten, waarbij de UBF-cultuur de dominante moet zijn: dát is immers de cultuur waar we in geloven, de cultuur die ons een Europese toppositie heeft bezorgd als facilitair dienstverlener voor de omroepmarkt. Bij een bedrijf van driehonderd man kun je vanuit het bestuur veel zaken nog op ?ngerspitzengefühl doen. Met duizend man wordt het tijd op zoek te gaan naar methodieken die niet-tastbare factoren toch op een of andere manier kunnen kwanti?ceren.’ In control of in business? ‘Het hangt sterk af van het type onderneming, de omvang van je bedrijf, de fase waarin de organisatie zich bevindt en bijvoorbeeld het soort markt en de marktomstandigheden in hoeverre je als CFO meer in control moet zijn of juist in business. In mijn geval is het evident: ik ben een businessman. Voor de fase waarin UBF verkeert, in een van de meest dynamische markten op dit moment, móet de CFO in business zijn. En helemáál omdat we een duidelijke buy & build-strategie nastreven. Dat neemt overigens niet weg dat het vanzelfsprekend moet zijn dat je als CFO ook je control op orde moet hebben.’ Gaston van de Poel (1965) is CFO van United Broadcast Facilities International in Hilversum. Na een korte periode bij een accountantskantoor ging Van de Poel eind jaren ’80 aan de slag bij auto-handelaar Kroymans Corporation. Zes jaar later stapte hij over naar Holland Catering Specialisten. In ’97 startte hij bij Valkieser, dat sinds de buyout (door onder meer Van de Poel) in 2002 United heet. Tussen de bedrijven door behaalde hij een doctoraal bedrijfswetenschappen, richting bedrijfseconomie. United Broadcast Facilities is in Nederland de grootste facilitair dienstverlener voor de omroepmarkt en een van de grotere Europese spelers. Het bedrijf is actief in Nederland, België, Duitsland, Portugal en Hongarije. Er werken iets minder dan duizend mensen bij de onderneming. Over 2004 bedroeg de geconsolideerde omzet ongeveer 110 miljoen euro. (Dit artikel komt uit het CFO Jaarboek 2005)