Nederlandse infrastructuur onder druk: bedrijven vrezen miljardenschade
Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen, wat kan leiden tot een jaarlijkse schadepost van 1,7 miljard euro voor bedrijven, waarschuwt de Logistieke Alliantie. Deze schade neemt jaarlijks toe door vertragingen op snelwegen, waterwegen en spoorlijnen, terwijl investeringen in beheer en vernieuwing achterblijven. Dat meldt het ANP.
- Logistieke sector waarschuwt voor miljardenschade door infrastructuurproblemen
- Overheid presenteert plannen voor uitbreiding lokale stroomnetten
- Zonder investeringen dreigt verkeersinfarct in 2040
De Logistieke Alliantie wijst op concrete problemen zoals uitvallende sluizen en bruggen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor. Deze situatie wordt gezien als een structureel falen, niet als een incidenteel probleem. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Vrees voor ‘duits scenario’ in Nederland
Er heerst bezorgdheid dat Nederland het voorbeeld van Duitsland zou kunnen volgen, waar jarenlang uitstel van investeringen heeft geleid tot een verouderd en overbelast infrastructuurnetwerk. Het herstellen van deze gebreken is kostbaar en tijdrovend.
Oproep tot actie richting Tweede Kamer
De Logistieke Alliantie richt zich met name tot de Tweede Kamer, die binnenkort vergadert over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Er wordt aangedrongen op de versnelde uitvoering van zeventien grote infrastructuurprojecten die momenteel stilliggen.
Overheid presenteert actieagenda voor stroomnetten
Tegelijkertijd heeft de Nederlandse overheid een actieagenda gepresenteerd om de druk op lokale stroomnetten aan te pakken. Deze agenda is gericht op het sneller uitbreiden van het lokale stroomnet, het verbeteren van inzicht in het netgebruik en het efficiënter benutten van de beschikbare capaciteit. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Uitdagingen voor het elektriciteitsnet
Het laagspanningsnet, dat elektriciteit levert aan huishoudens en kleine bedrijven, loopt tegen zijn grenzen aan. Dit komt door toenemende drukte op het midden- en hoogspanningsnet en een snellere groei van de vraag naar stroomcapaciteit dan de uitbreidingsmogelijkheden van netbeheerders.
Plannen voor netuitbreiding en efficiënter gebruik
De actieagenda omvat plannen om tussen nu en 2035 zo’n 80.000 tot 105.000 kilometer kabel aan te leggen en 37.000 tot 54.000 elektriciteitshuisjes bij te bouwen. Daarnaast wordt gewerkt aan efficiënter gebruik van het net, bijvoorbeeld door het stroomgebruik van laadpalen aan te passen op basis van de beschikbare netcapaciteit.
Investeringen in wegennet noodzakelijk
Een rapport waarschuwt dat zonder extra investeringen in het wegennet, Nederland in 2040 ‘muurvast’ kan komen te staan. Bij hoge economische en demografische groei zou de congestie kunnen verdubbelen ten opzichte van 2018, wat leidt tot overbelasting van het wegennetwerk.
Groei in goederenvervoer verwacht
Het goederenvervoer zal naar verwachting groeien bij alle modaliteiten: over de weg met 5% tot 27%, per spoor met 32% tot 55% en via de binnenvaart met 6% tot 20% tot 2040. Dit zal leiden tot verstopte weg-, water- en spoorwegen, zelfs bij lage economische groei.
Oproep voor extra investeringen
De transportsector roept op tot een structurele jaarlijkse investering van 3 miljard euro extra in infrastructuur. Dit zou de bereikbaarheidsuitgaven als percentage van het BBP terugbrengen naar het niveau van tien jaar geleden.
Internationale context
In een bredere context blijkt dat infrastructuurproblemen niet uniek zijn voor Nederland. Volgens een recent rapport van de American Society of Civil Engineers krijgt de Amerikaanse infrastructuur een C- beoordeling, wat wijst op aanzienlijke verbeteringen die nodig zijn. Dit onderstreept het mondiale karakter van infrastructurele uitdagingen.