Nederland 3e op wereldranglijst digitalisering
Na twee grootmachten als de VS en Duitsland staat Nederland 3e op de onlangs verschenen Euler Hermes Digitalization Index (EDI). Ons land verdrong Zwitserland naar de 4e plaats. In totaal zijn 116 landen onderzocht.
De EDI meet niet de feitelijke digitale activiteit per land, maar de omstandigheden, voorzieningen en deskundigheid die landen bieden om digitale bedrijven te laten gedijen. Volgens het onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes steekt de VS met kop en schouders boven de rest uit. Bedrijven als Apple, Google, Facebook en Amazon zijn hiervan het levende bewijs.
Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting van Euler Hermes Nederland: “Duitsland scoort vooral hoog door hun innovatievermogen. Nederland heeft een sterke digitale infrastructuur en geavanceerde connectiviteit. Verder hebben beide landen sterke handels- en kennisnetwerken.”
Platformeconomie
Geeroms wijst op het toenemend belang van digitalisering binnen de economie. “Het creëert waarde (data, nieuwe diensten), het verandert ons koopgedrag (online winkelen) en de manier waarop we produceren (automatisering). Ook heeft het invloed op de manier waarop we met elkaar omgaan (sociale netwerken).”
Volgens Geeroms vertegenwoordigt de digitale ‘platformeconomie’ nu al bijna een derde van de totale wereldwijde waardecreatie.
Geeroms is positief over de aandacht van het nieuwe kabinet voor digitalisering. “Staatssecretaris Mona Keijzer erkent technologie als belangrijkste motor van onze economische welvaart. Ze pleitte voor grootschalige investeringen in de infrastructuur en geschikte arbeidskrachten. De Nederlandse industrie heeft aangegeven dat er digitaal leiderschap nodig is en een nationale digitaliseringsstrategie. Hopelijk neemt de overheid hierbij het voortouw. Juist nu de economie goed draait moeten we de kansen van digitalisering stevig verankeren.”
e-Commerce is booming
Uit het onderzoeksrapport van de Euler Hermes Digitalization Index blijkt dat de e-commerce voor de detailhandel in de VS is gestegen met 16% in 2017, vergeleken met 4,4% voor de traditionele detailhandel. In China steeg de online retail met 32% in vergelijking met 10% voor de traditionele detailhandelsverkopen in 2017.
Geeroms: “Zo hard gaat het dus. Niet alleen in de retail, net zo goed in de zorg, de agri-sector, overal. Investeringen in digitalisering zijn belangrijk, maar misschien nog wel belangrijker is het ontwikkelen en versterken van de gewenste leiderschapsvaardigheden. In de bestuurskamer van bedrijven en organisaties moet voldoende kennis van de interneteconomie aanwezig zijn om ingrijpende veranderingen door te voeren. Digitalisering vraagt om compleet nieuwe vaardigheden en manieren van werken. De cultuur van bedrijven moet op de schop.”
Concurrentie
Met 16 landen in de top 30 scoort West-Europa goed op de digitaliseringsindex van Euler Hermes. “De regio staat prima opgelijnd voor de verdere ontwikkeling van het digitale tijdperk. Vanuit Brussel moet dit vooral verder worden versterkt. Want de veranderingen gaan snel, ook in andere regio’s. Kijk bijvoorbeeld naar Asia Pacific. Op onze index scoren ook Japan (7e), Singapore (8e), Hong Kong (9e), Zuid-Korea (10e) en China (17e) hoge ogen.”