Natasja Schijf, ING Retail: ‘Continu in ontwikkeling’
Wat moeten financials aan bagage meebrengen?
‘Mensen moeten verstand hebben van veranderende wet- en regelgeving. Een standaardprofiel boekhouding is allang passé. Veranderende wet- en regelgeving neemt een steeds voornamere plaats in. De financial moet daarnaast goed met de business kunnen communiceren. Flexibiliteit en projectmatig kunnen werken zijn erg belangrijk.’
Wat zijn de issues waar financials voor komen te staan?
‘Natuurlijk is de sterk veranderde wet- en regelgeving erg belangrijk. Wij moeten voortdurend in compliance zijn. De Wet Financiële Dienstverlening en SOx stellen beide nieuwe eisen aan het financiële beleid van de onderneming. Vanuit Zorgplicht is een klantenprofiel en een financiële bijsluiter nu bijvoorbeeld vereist. Klantenprocessen hebben steeds meer raakvlakken met andere processen. Alles integreert steeds meer en alles moet transparant zijn voor onze klanten.’
Waar staat ING Retail Banking voor?
‘Het staat voor onze onderdelen die zich bezighouden met alle bankdiensten voor particulieren. Onze vestigingen zijn te vinden in Nederland, België, Polen, Roemenië en India en China, Bank of Beijing. Een speciale activiteit is private banking, bedoeld voor particulieren met een vermogen van minstens een miljoen euro. In een aantal landen, waaronder Nederland, valt private banking onder de business line Retail Banking. In Nederland vallen dus de volgende bedrijven onder ING Retail: ING Bank, Postbank en RVS.’
Verschilt de sfeer op de financiële afdelingen van ING Bank, RVS en Postbank onderling?
‘RVS is een oud bedrijf gevestigd in Ede. Iedereen kent elkaar daar. ING Bank en Postbank zijn meer op Amsterdam gericht. Maar we hebben gemeenschappelijk dat wij allemaal in een platte organisatie werken. Je wordt aangesproken op je persoonlijke prestaties. Wij zijn een professionele organisatie. Ons werkmotto? Handen uit de mouwen en voeten op de grond. Doing well by doing right, is onze mentaliteit’
Hoe zijn jullie arbeidsvoorwaarden?
‘ING heeft de financial veel te bieden. Het salaris is prima en dat geldt ook voor de secundaire arbeidsvoorwaarden. ING biedt zo een cao à la carte aan. Je krijgt een basispakket met een aantal opties om de arbeidsovereenkomst naar eigen behoefte in te vullen. Zo kun je bijvoorbeeld extra verlof opnemen door vakantiedagen te kopen of omgekeerd over extra geld beschikken door vakantiedagen te verkopen. Je arbeidsvoorwaarden kun je twee keer per jaar aanpassen. Naast een standaard dertiende maand, deelt iedere medewerker mee in de winst door middel van een winstuitkering. Op basis van je beoordeling word je beloond met ING opties en aandelen’
Wat voor een uitdaging biedt u de kandidaten?
‘Het hele financiële vak is in ontwikkeling. Anticiperen op nieuwe wet- en regelgeving is de belangrijkste uitdaging voor de financial. Wij zijn een beursgenoteerd en een winstgevend bedrijf. De financial wordt voor de uitdaging gesteld om te kijken naar waar kostenbesparingen kunnen worden doorgevoerd.’
Hoe krijgt u de specialisten te pakken?
‘Wij zijn voornamelijk op zoek naar medewerkers uit het wetenschappelijk onderwijs of het hbo. Door de krapte op de arbeidsmarkt moeten wij steeds creatiever worden om de specialisten te krijgen. Wij benaderen ING-medewerkers zelf of zij geschikte mensen kennen en we adverteren veel. Ook proberen wij meer starterfuncties te creëren. Wij proberen ons eigen personeel ook steeds beter te laten doorstromen. Een trend is dat wij steeds meer gedetacheerde financials krijgen die later een vaste baan bij ons ambiëren.’
De kern
Fte werkzaam: 13.500
Aantal financiële vacatures per jaar op hbo/wo-niveau: 40
Aantal financials geplaatst per jaar op hbo/wo-niveau-niveau: 40
Winst ING voor belasting in 2005: 8.894 (in miljoenen)
Winst ING Retail in 2005: 1.815 (in miljoenen)
Ziekteverzuim: 4,2 procent
Opleidingsbudget: 1,5 procent loonsom, echter budget is eigenlijk afhankelijk van behoefte.
Recruiter finance: lennard.parlevliet@mail.ing.nl
Missie ING: Klanten toonaangevende dienstverlening bieden bij hun financiële keuzes voor de toekomst.
Missie Postbank: Door een uitstekende dienstverlening te realiseren op het gebied van bankieren en onderdeel te zijn van een van de meest succesvolle financiële dienstverleners ter wereld wil de Postbank best in class zijn voor klanten, medewerkers en aandeelhouders.
Missie RVS: RVS is de meest persoonlijke dienstverlener die financiële oplossingen biedt tijdens belangrijke momenten in het leven.