Meta werkt aan eigen valuta en bedrijfskrediet
Meta wil virtuele munten, tokens en kredietservice introduceren voor zijn apps. Het moederbedrijf van Facebook hoopt hiermee nieuwe inkomsten aan te boren. Dit als reactie op de tanende populariteit van social media van het bedrijf zoals Facebook en Instagram.
Het bedrijf vreest hierdoor dalende advertentie-inkomsten, die jaarlijks goed zijn 118 miljard dollar. De plannen voor nieuwe diensten volgt nadat Meta de stekker uit een project voor de lancering van cryptocurrency trok.
De financiële tak van Facebook, Meta Financial Technologies, heeft de creatie van een virtuele valuta voor de metaverse onderzocht. Die valuta zouden intern de naam van “Zuck Bucks” hebben, aldus de Financial Times.
Volgens de Britse zakenkrant zal het bedrijf niet opnieuw cryptocurrency lanceren op basis van de blockchain. In plaats daarvan neigt Meta naar de introductie van in-app-tokens die door het bedrijf worden beheerd, vergelijkbaar met die in gaming-apps zoals de robux-valuta in het populaire kinderspel Roblox.
Volgens de Financial Times onderzoekt Meta ook de creatie van “sociale tokens” of “reputatietokens”. Die worden uitgegeven als beloning voor zinvolle bijdragen in bijvoorbeeld Facebook-groepen. Een andere poging is om ‘creator-munten’ te maken die kunnen worden geassocieerd met bepaalde influencers op Instagram.
Meta zou ook meer traditionele financiële diensten verkennen, met een focus op leningen aan kleine bedrijven tegen aantrekkelijke tarieven. Hoewel er niets concreets in de pijplijn zit, zou het bedrijf al gesprekken hebben gevoerd met potentiële kredietpartners. Het meest ver zijn de plannen om de ondersteuning van non-fungible token (nft’s) te introduceren.