Logistiek & Transport: meer en meer China

De Logistiek & Transport-sector heeft een zware periode achter de rug. Nu de volumes duidelijk weer toenemen en het herstel in volle gang is, neemt ook de aanwezigheid van Chinese partijen sterk toe.

Volgens Jeroen Boonacker, hoofd Logistiek en Transport bij PwC en tevens hoofd van PwC’s China Desk, heeft Nederland nog steeds een prominente plek binnen de wereldwijde Logistiek & Transportbranche.

“De crisis sloeg hard toe binnen de logistieke sector”, aldus Boonacker. “Met name de vervoersbedrijven hebben het bijzonder zwaar gehad. De eerste signalen van de crisis in deze sector heb ik eind 2009 gezien, toen ik in een praktisch lege haventerminal in China op bezoek was. Doodstil! Veel mensen uit de branche dachten toen nog dat het wel goed zou komen; inmiddels weten we beter. De haven in Rotterdam kreeg een grote tik te verduren en de haven in Hamburg had het zelfs nog veel zwaarder.”

Boonacker: “Dat is nu allemaal achter de rug; al blijven de marges nog wel wat achter bij de volumes. Het is de hoop dat ook de marges zich weer zullen herstellen. Rotterdam is wereldwijd nu de tiende haven, niet gek als je bedenkt dat nummer 1 tot en met 9 inmiddels havens in Azië zijn. De concurrentiepositie van Nederland is nog steeds heel sterk, mede door de combinatie van een wereldhaven en een grote luchthaven.”

Concurrernt
Grootste concurrent voor de Rotterdamse haven is de haven in Hamburg. Boonacker: “Dat Chinese bedrijven voor transport naar Duitsland relatief veel zaken doen met de haven van Hamburg heeft een vrij banale reden: Chinezen die goederen aan Duitsland moeten leveren denken automatisch aan een Duitse haven, zonder zich te beseffen dat wanneer de goederen in Rotterdam worden ingescheept, deze sneller in München zouden zijn. Op dat punt is voor de Rotterdamse haven nog wel een slag te slaan.”

Belangen in de haventerminals
Op M&A-gebied is het in de sector nog redelijk rustig. De stilte voor de storm? Boonacker: “We zien een duidelijke trend dat Chinese reders belangen proberen te krijgen in de haventerminals van Europa. Logisch, omdat je dan je ladingen ook in Europa zelf kunt begeleiden en zo meer beslissingsmacht krijgt. Schepen heb je op een gegeven moment genoeg; het gaat er om dat de schepen ook snel en tijdig worden gelost. Voor dat soort deals treden we regelmatig als adviseur op. Het aantal investeringen door Chinezen in het buitenland groeit ook wel, maar niet zo sterk als soms wordt gedacht. Het is geen stormloop.”

Nederlandse delegatie
Voor de Nederlandse havensector is het van belang om het persoonlijke contact met Chinese partijen en overheidsfunctionarissen op pijl te houden. “Drie keer per jaar reist er een delegatie vanuit Rotterdam naar China, waarbij we meerdere havensteden bezoeken”, aldus Boonacker. Dat zijn belangrijke delegaties met uit iedere schakel van het logistieke proces een hoge vertegenwoordiger. Zo zijn standaard de stuwadoor, de logistieke dienstverleners, het Havenbedrijf Rotterdam, de overheid, de douane, de reders en soms ook de luchthaven Schiphol vertegenwoordigd. Zelf reis ik ook geregeld mee, om wat te vertellen over het Nederlandse investeringsklimaat en hoe dat er fiscaal juridisch uit ziet. De kracht zit hem daarbij zeker in de herhaling; pas bij een duurzame relatie kunnen er echt goede zaken gedaan worden. Zowel de overheid als het bedrijfsleven zijn zich wel bewust dat het investeren in logistiek en transport van cruciaal belang zijn voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven. ”

Het leukste aan de sector vindt Boonacker de combinatie tussen het lokale aspect en de sterke internationale dynamiek. “Als je in de Rotterdamse haven rondloopt, is het allemaal erg no-nonsens en er heerst ook een zeker ons-kent-ons sfeertje. Logistiek is echter per definitie internationaal en de blik is in Rotterdam sterk internationaal gericht, van de jongste verdiener tot de hoogste directeuren aan toe. Die combinatie maakt het tot een hele dynamische en spannende branche.”

 

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen