Lessen in creditmanagement: Veel faillissementen in Polen na EK 2012
Twee maanden na de aftrap van het Europees kampioenschap voetbal 2012 in Polen en Oekraïne maakt kredietverzekeraar Atradius de ontnuchterende balans op. EURO2012 heeft in Polen tot een aanzienlijke golf aan faillissementen geleid. Bijna 100 Poolse bouwbedrijven zijn al failliet verklaard dit jaar, waaronder de grootste speler in de sector.
“De vooruitzichten van grote winstgevende opdrachten verleidt bedrijven om te bieden onder de kostprijs. Tegelijkertijd moeten ze behoorlijke investeringen doen. Als betalingen dan te laat of helemaal niet binnenkomen, komen vooral bedrijven uit het MKB in de problemen”, legt Michael Karrenberg, Hoofd Risicomanagement voor Duitsland, Centraal- en Oost-Europa bij Atradius uit.
Het dilemma raakt de Poolse bouwsector die zich al in een diepe structurele crisis bevindt. In maart was het gemiddelde bedrijfsresultaat in procenten van de omzet voor bedrijven die zich bezighouden met infrastructurele projecten alarmerend negatief met min 6,2 procent, na 1,6 procent in 2011 en 3 procent in 2010. In het traditioneel zwakke eerste kwartaal van 2012 leed meer dan 50 procent van alle bouwbedrijven verliezen. Dit is aanzienlijk meer dan in dezelfde periode in voorgaande jaren.
De golf van insolventies beperkt zich echter niet tot Polen. Ook Ierse en Chinese onderaannemers hebben in de context van EURO2012 faillissement moeten aanvragen. Het is voor de kredietverzekeraar niet nieuw dat juist bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf cashflows binnen grote projecten te scherp calculeren en daardoor in de problemen komen. “We hebben in Nederland het aantal faillissementen in de bouw in de eerste helft van 2012 zien toenemen met 45 procent. Dan gaat het met name om middelgrote en kleinere bouwbedrijven”, zegt Bert Bruning, Algemeen Directeur Atradius Nederland.
Ook positieve effecten
Zoals bij andere grote projecten waren er een aantal sectoren die wel hebben geprofiteerd van EURO2012. Dit zijn bijvoorbeeld het toerisme en in het bijzonder de hotelsector, de detailhandel en de advertentiemarkt. Ook de Olympische Spelen laten positieve effecten zien. Zo heeft Nederland voor meer dan 1 miljard euro naar Londen en omgeving geëxporteerd specifiek voor de Spelen.
Bron: Atradius