Laat die leaseauto maar komen in de ict business

Moeten CIO's de nieuwe hausse van sollicitaties in autoshowrooms bevreesd tegemoet zien, wegens leegloop van hun afdeling? Nee hoor, stelt Michel van Schie van branchevereniging ICT Office. Dat was wel even schrikken, afgelopen week. Een ICT-bedrijf lokte ICT-professionals richting de showroom van een autogarage met de boodschap: de leaseauto staat vast voor je klaar. En dat deed denken aan vervlogen tijden, toen ICT-deskundigen van de ene naar de andere werkgever hopten vanwege een nóg hoger salaris.

‘Dat voorbeeld is overal in de media aangehaald, maar ik ben dat voorbeeld onlangs nergens anders tegengekomen. Zoals het er nu naar uitziet, was dat een incident, geen trend’, zegt Michel van Schie van branchevereniging ICT Office. De tijd dat een leaseauto als functioneel lokmiddel werd gebruikt, is voorbij. ‘De IT-branche is volwassener geworden, dat geldt ook voor werknemer’, zegt Van Schie.

Ongerust
Geen reden tot ongerustheid voor ICT-afdelingen dus. Of toch? Het tekort aan ICT’ers in de toekomst lijkt namelijk onherroepelijk. Van Schie: ‘Vorig jaar merkten we voor het eerst een licht tekort. Dit jaar gaat dat tekort verder toenemen. Als het in dit tempo doorgaat, dan kent Nederland over een jaar of vijf een tekort van acht- tot tienduizend ICT’ers’

De recente ICT-barometer van Ernst & Young geeft een vergelijkbaar beeld. Nog maar 19 procent van de 603 ondervraagde directeuren/managers ziet het kortingsniveau op ICT-tarieven dalen, ten opzichte van 37 procent in september 2004.

Verzilveren
Nu het tijdperk van lokleaseauto’s voorbij is, blijft de vraag overeind: hoe kunnen ICT-professionals dan hun stijgende marktwaarde verzilveren?

Van Schie: ‘Mensen zouden wat verder moeten kijken dan de korte termijn alleen. Hoe kun je in de toekomst als ICT-professional een bijdrage blijven leveren? Hoe blijf je up to date op het gebied van de laatste ontwikkelingen? Die verantwoordelijkheid ligt bij werkgever én werknemer.’

Dat er echt andere tijden zijn aangebroken, blijkt wel uit de respons op de leaseautoactie. ‘Er waren heel veel media, maar de meeste mensen wilden liever gewoon op het kantoor afspreken in plaats van de showroom. Ik hoorde dat slechts vier mensen echt naar de showroom waren gekomen om te praten over een eventuele carrière. Nee, deze leaseactie heeft het ICT-bedrijf vooral veel gratis reclame opgeleverd.’