Kleiner belang Nederland in KLM
KLM heeft aangegeven dat het, in tegenstelling tot zusterbedrijf Air France, op korte termijn geen “acute noodzaak” ziet om het eigen vermogen te versterken. De Nederlandse overheid heeft daarom besloten nog niet opnieuw de portemonnee te trekken, meldt demissionair minister Wopke Hoekstra (Financiën) aan de Tweede Kamer. Het belang van 14 procent in Air France-KLM dat Hoekstra twee jaar geleden kocht, zal verwateren door het besluit om nu niet verder te investeren.
Het kabinet heeft de afgelopen tijd druk onderhandeld met de Europese Commissie over de voorwaarden waaronder KLM extra staatssteun zou mogen ontvangen. Het bedrijf zou daar waarschijnlijk kostbare start- en landingstijden (slots) op Schiphol voor moeten inleveren. Dat offer wil KLM alleen brengen als het echt niet anders kan.
“De prijs die je betaalt is behoorlijk”, zegt Hoekstra. Hij vindt het dan ook “verstandig en logisch” dat KLM de tijd neemt voor een zorgvuldige afweging. Slots die het bedrijf nu inlevert, stellen concurrenten op Schiphol in staat sneller te groeien en beknotten de eigen groeimogelijkheden, ook op de lange termijn.
Hoekstra benadrukt wel dat de vooruitzichten voor KLM als gevolg van de coronapandemie nog altijd onzeker zijn. Ook is onduidelijk hoe snel er herstel kan optreden als de beperkende maatregelen minder streng worden. Het kabinet probeert daar de komende periode “een beter beeld van te krijgen”. De minister sluit niet uit dat op enig moment alsnog extra steun nodig is.
Het belang van 14 procent in Air France-KLM dat Hoekstra twee jaar geleden kocht, zal verwateren door het besluit om nu niet verder te investeren. Als het bedrijf het maximale aantal nieuwe aandelen uitgeeft, resteert straks een belang van 9,3 procent. Frankrijk breidt zijn belang van eveneens 14 procent juist uit.
Hoekstra is niet bang dat hij daardoor de greep op Air France-KLM verliest. “De Nederlandse staat blijft een grote aandeelhouder.” Hij wijst er bovendien op dat het kabinet vorig jaar bij de onderhandelingen over een eerste pakket noodkredieten al extra garanties heeft bedongen over de positie van Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt.
De Fransen hebben daarnaast aangegeven geen plannen te hebben om hun belang te vergroten tot 30 procent of meer. Boven die grens zouden zij verplicht zijn een openbaar bod te doen op alle aandelen. Ook hebben zij aan de Europese Commissie toegezegd dat zij de kapitaalsteun binnen zes jaar weer afbouwen.