Kan Franse staatsschuld corporate finance raken?
De Europese Commissie wil zeven EU-landen onder financieel toezicht stellen vanwege hun te hoge begrotingstekort en staatsschuld. Het gaat om Frankrijk, Italië, België, Polen, Hongarije, Slowakije en Malta. Dit is de eerste keer sinds de coronacrisis dat de Commissie de begrotingsdiscipline gaat handhaven.
- Brussel stelt zeven EU-landen onder financieel toezicht
- Frankrijk en Italië grootste zorgenkinderen begrotingsdiscipline
- Mogelijke subsidie-opschorting bij nalatigheid, maar nog nooit toegepast
De ministers van Financiën van de EU-landen moeten volgende maand instemmen met de zogeheten procedure voor buitensporige tekorten voor deze zeven landen. In het najaar zal de Commissie hen voorschrijven hoe ze hun begroting de komende jaren moeten bijsturen. Volgend voorjaar moeten ze daarover verslag uitbrengen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.
Mogelijke sancties bij nalatigheid
Als de EU-ministers vaststellen dat een land te weinig doet om tekort en schuld te verminderen, kunnen EU-subsidies worden opgeschort, zo stelde onder meer de Rekenkamer onlangs. Dat is echter nog nooit gebeurd. De regels zijn recent aangepast, waardoor landen meer tijd en ruimte krijgen om weer op koers te raken.
Frankrijk en Italië grootste zorgenkinderen
Frankrijk en Italië worden door experts in de financiële markten gezien als grootste zorgenkinderen. Z0 waarschuwde aandelenanalist en commentator Corne van Zeijl onlangs voor de combinatie van enerzijds groeiende schulden met anderzijds de spreiding van verantwoordelijkheid over de schuldenlast individuele lidstaten over de gehele eurozone. Het begrotingstekort van Frankrijk daalt amper en de staatsschuld is veel te hoog. Italië staat er nog slechter voor.
Hoewel ook andere lidstaten de Europese begrotingsregels schenden, zijn die overtredingen volgens de Commissie licht en tijdelijk. Estland bijvoorbeeld steekt veel geld in defensie vanwege de Russische dreiging.
Gevolgen voor bedrijfsfinanciering
Hoge overheidsschulden in grote economieën als Frankrijk en Italië kunnen leiden tot opwaartse druk op de rentes voor overheidsleningen. Dit kan op zijn beurt de financieringskosten voor bedrijven verhogen, aangezien bedrijfsleningen vaak zijn gekoppeld aan overheidsobligaties als benchmark.
- Als beleggers minder vertrouwen krijgen in de houdbaarheid van de Franse en Italiaanse staatsschulden, kan dit het vertrouwen in de euro ondermijnen. Een zwakkere euro maakt het duurder voor Europese bedrijven om financiering aan te trekken op internationale markten.
- Extreem hoge staatsschulden in kernlanden als Frankrijk en Italië kunnen leiden tot speculatie over een mogelijke uittreding uit de eurozone. Dit vergroot de onzekerheid en instabiliteit op de financiële markten, wat de toegang tot financiering voor bedrijven kan bemoeilijken.
- De Franse en Italiaanse tekorten kunnen leiden tot strengere EU-begrotingsregels en mogelijke sancties. Dit kan de financiële armslag van deze landen verder beperken, met negatieve gevolgen voor de economische groei en bedrijfsinvesteringen.