Jean Witteveen, Eccentrade: “Combinatie krediet- en duurzaamheidsinformatie maakt ons uniek”
Het grote thema waarmee Eccentrade zich wil onderscheiden is duurzaamheid. “Ons unique selling point wordt het leveren van informatie over de duurzaamheidsprestaties van bedrijven”, aldus Witteveen. “Consumenten, aandeelhouders en toezichthouders verwachten steeds meer van bedrijven dat ze zich bewust zijn van wat er allemaal gebeurt in hun supply chain. Wanneer een bedrijf echter inzichtelijk wil maken hoe het presteert op dit gebied is dat een waanzinnige opgave waarmee enorm veel tijd, geld en energie gemoeid is. Op basis van gigantische hoeveelheden data en machine learning zijn wij bezig statistische formules te ontwikkelen waarmee we inzichtelijk kunnen maken hoe duurzaam een organisatie opereert.”
Voor zowel grote als kleine bedrijven is duurzaamheid een steeds belangrijker thema. Vanaf 2017 zullen Europese, beursgenoteerde bedrijven met meer dan 500 werknemers in hun jaarverslag aandacht moeten schenken aan bedrijfsvoering op gebied van milieu, mensenrechten, diversiteitsbeleid en anti-corruptiemaatregelen. De richtlijn 2014/95/EU werd door het Europees Parlement met grote meerderheid aangenomen. Niet alleen regelgeving, maar ook de publieke opinie zorgt er voor dat bedrijven steeds meer aandacht schenken aan duurzaamheid. Uit de Maatschappelijk Imago Monitor van 2016 blijkt dat 49 procent van de 4.400 ondervraagden vindt dat bedrijven op dit moment onvoldoende aandacht schenken aan hun duurzame beleid.
Het unieke platform van Eccentrade maakt de middels o.a. verschillende certificaten van bedrijven inzichtelijk hoe bedrijven presteren op het gebied van CO2 uitstoot, ISO certificering en MVO beleid. Deze certificaten, bijvoorbeeld ISO 14001 of de MVO prestatieladder, worden toegevoegd aan de dagelijks groeiende internationale database.” Bedrijven die over één of meerdere certificaten beschikken worden aangemoedigd deze via de website in te sturen om daarmee hun zichtbaarheid te vergroten en bij te dragen aan een transparanter bedrijfsleven. Bovendien beloont Eccentrade deze bedrijven met een maand gratis toegang tot het platform en alle beschikbare informatie. “Onze data helpt ondernemingen te voldoen aan de huidige en toekomstige Europese wetgeving en het zorgt voor een ‘schone’ supply chain”, aldus Witteveen.
Transformatieve missie
Witteveen woonde een lange tijd in zijn geboorteland Brazilië waar de kiem werd gelegd voor zijn drive om het bedrijfsleven te helpen verduurzamen. In de stad São Paulo waar hij leefde was de natuur compleet verwoest. “De resources van de aarde gaan een keer opraken. Het moet veranderen en dat zien bedrijven gelukkig ook, maar om het werkbaar te maken is totale transparantie nodig. En dat is wat we bij Eccentrade faciliteren. Veel bedrijven weten momenteel niet hoe duurzaam zij eigenlijk zijn. Laat staan dat zij er op kunnen sturen.”
Dat de ambitie potentie heeft blijkt uit de interesse die investeerders hebben getoond voor Eccentrade. De onderneming nam in 2014 aan het ‘accelerator-programma’ Startupbootcamp deel en kreeg 500.000 euro financiering. Witteveen is momenteel met een aantal partijen in gesprek over de volgende financieringsronde en mogelijke nieuwe samenwerkingen. Witteveen is vol vertrouwen over het vermogen van Eccentrade om financiering aan te trekken. De missie om het bedrijfsleven te verduurzamen met data doet in zijn simplicity denken aan de missie van Google om alle informatie van de wereld te organiseren. En dat geeft veel vertrouwen in het groeipotentieel van de Amsterdamse start-up.
De missie om de wereld te verbeteren helpt Witteveen ook om talentvolle medewerkers aan te trekken. “Data scientists zijn zoals bekend erg in trek in het bedrijfsleven. Geld gaan ze toch wel verdienen, dus ze zijn veel meer op zoek naar een belangrijk doel waar ze energie van krijgen. Dat kunnen wij ze bieden. We hebben daarnaast een cultuur van leren en experimenteren wat datawetenschappers erg aanspreekt. En dat leidt tot positieve resultaten. 5 van de 10 producten die wij ontwikkelen wordt succesvol; dat is een zeer hoog percentage.”
Het verdienmodel van Eccentrade draait op aantrekkelijk geprijsde abonnementen (ook prima betaalbaar voor MKB-ondernemingen) waarmee klanten toegang krijgen tot het handelsinformatieplatform. “Zakendoen begint bij een creditcheck”, aldus Witteveen. “Daar voegen we straks duurzaamheid aan toe. Dat wordt common practice en daar willen wij de nummer 1 speler in worden.” Andere inzichten die klanten uit de database kunnen halen zijn o.a. saleskansen (market intelligence) en risicoprofielen. “We werken voortdurend aan het vergroten van onze database”, vertelt de gepassioneerde directeur van Eccentrade. “Bedrijven snappen dat het in hun eigen belang is transparant te zijn. Bovendien wil niemand zaken doen met een bedrijf dat niet te vinden is.”
“Als we lang genoeg doorgaan met data verzamelen, treedt er op een gegeven moment een netwerkeffect op”, besluit Witteveen zijn verhaal. “Dan kunnen we voorspellingen gaan maken op handelseffecten. Kunstmatige Intelligentie is een key factor in onze verdere ontwikkeling. Wij willen een intelligent platform bouwen waarmee je uiteindelijk een duurzaamheidsrapport kunt genereren van elk bedrijf ter wereld. Gratis. Hier zijn we nog niet, maar we gaan er komen.”