Japanse autobouwers blijven verbrandingsmotoren ontwikkelen

Vergroening bedrijfswagenpark

Japanse autobouwers Toyota, Mazda en Subaru hebben aangekondigd dat zij gezamenlijk een nieuwe generatie brandstofmotoren ontwikkelen. Deze motoren zullen niet alleen fossiele brandstoffen gebruiken, maar ook biobrandstof, e-fuel en waterstof. Ondanks de wereldwijde verschuiving naar volledig elektrische auto’s benadrukken de drie bedrijven het belang van verbrandingsmotoren bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Deze ontwikkeling kan invloed hebben op de vergroening van bedrijfsauto’s, binnen de europese richtlijnen CSRD en CSDDD.

  • Toyota, Mazda en Subaru ontwikkelen nieuwe verbrandingsmotoren met alternatieve brandstoffen.
  • Klimaatneutrale brandstoffen moeten tegen 2030 beschikbaar zijn in Japan.
  • Toyota blijft investeren in verbrandingsmotoren, ondanks de opkomst van elektrische auto’s.

Toyota-topman Koji Sato verklaarde: “Wat we nodig hebben, is een motor die meerdere soorten brandstof efficiënt kan gebruiken. Uiteindelijk is het belangrijkste om de uitstoot te verminderen en klimaatneutraal te worden.” Het streven van Toyota is dat klimaatneutrale brandstoffen, zoals e-fuels, tegen 2030 beschikbaar zijn in Japan. Dit plan is echter niet zonder kritiek, aangezien Toyota, Mazda en Subaru ervan worden beschuldigd te aarzelen bij de overstap naar volledig elektrische auto’s. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]

De waardeketen is zo sterk als de zwakste schakel. Hoe reageert jouw bedrijf op onzekerheid? Ontdek het in de rondetafelsessie ‘Hoe sterk is jouw waardeketen?’ tijdens CFO Day 2024 op 30 mei. Verken strategieën om risico’s te beheersen en je voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen. Meld je nu aan voor CFO Day en bezoek de sessie.

Wereldwijde impact

In 2023 was Toyota voor het vierde opeenvolgende jaar ’s werelds grootste autobouwer, met maar liefst 11 miljoen verkochte auto’s. Volkswagen volgde op de tweede plaats, met ruim 9 miljoen verkochte voertuigen. Hoewel Toyota elektrische auto’s verkoopt, zegt het bedrijf verbrandingsmotoren te blijven ontwikkelen en te optimaliseren. De nieuwe generatie motoren zal ook beter geïntegreerd kunnen worden in deels elektrische aandrijflijnen en minder ruimte innemen in de auto.

Alternatieve brandstoffen

De nieuwe generatie verbrandingsmotoren zal niet alleen traditionele fossiele brandstoffen gebruiken, maar ook biobrandstof, e-fuel en waterstof. Dit betekent dat bedrijven die momenteel nog steeds afhankelijk zijn van verbrandingsmotoren, kunnen profiteren van deze technologische ontwikkelingen. Ze kunnen overstappen op schonere brandstoffen en zo hun CO2-uitstoot verminderen. Experts wijzen er op dat de schonere verbrandingsmotoren mogelijk een aanvulling kunnen zijn op de electrische auto’s die doorgaans een beperktere actieradius en minder lang vermogen kunnen leveren voor vrachtvervoer.

Hybride aandrijflijnen

De nieuwe motoren kunnen ook worden geïntegreerd in hybride aandrijflijnen, waarbij elektrische en verbrandingsmotoren samenwerken. Bedrijven kunnen hun wagenpark geleidelijk elektrificeren door hybride voertuigen te introduceren. Dit kan helpen om de transitie naar volledig elektrische auto’s soepeler te laten verlopen.

Kritiek op verbrandingsmotoren

Hoewel Toyota, Mazda en Subaru investeren in verbrandingsmotoren, is er ook kritiek op hun terughoudendheid om volledig elektrische auto’s te omarmen. Bedrijven moeten deze discussie volgen en rekening houden met de bredere trends in de auto-industrie. Als de wereldwijde verschuiving naar elektrische voertuigen doorzet, moeten bedrijven hun langetermijnstrategieën heroverwegen. Eerder meldde een Britse website dat de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania verwacht dat waterstof aangedreven vrachtwagens onvoldoende toekomst lijken te hebben.

Op dit moment zijn er 464.508 volledig elektrische (BEV) personenauto’s geregistreerd, wat overeenkomt met 5,2% van alle personenauto’s. Daarnaast zijn er 287.935 plug-in hybride (PHEV) personenauto’s, wat neerkomt op 3,2% van het totale aantal personenauto’s. De top 3 geregistreerde modellen voor volledig elektrische voertuigen zijn de Tesla Model 3, Kia Niro en Tesla Model Y.

Er zijn ook 27.056 volledig elektrische (BEV) lichte bedrijfsvoertuigen op de Nederlandse wegen, wat overeenkomt met 2,6% van alle lichte bedrijfsvoertuigen. Het aantal elektrische zware bedrijfsvoertuigen (BEV) is beperkt, met 789 geregistreerde voertuigen (0,5% van het totaal). Bedrijven die hun wagenpark willen vergroenen, kunnen profiteren van deze ontwikkelingen en overwegen om elektrische voertuigen op te nemen in hun vloot.

Implicaties voor bedrijven

Bedrijven die hun wagenpark willen vergroenen, moeten de ontwikkelingen in de auto-industrie nauwlettend volgen en strategische beslissingen nemen op basis van de beschikbare technologieën en duurzaamheidsdoelen. De keuze tussen verbrandingsmotoren, hybride voertuigen en volledig elektrische auto’s hangt af van hun specifieke behoeften en visie op duurzaamheid.[Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


Gerelateerde artikelen