Jaap Vos (Allinq): “Veel mensen verslikken zich in moeilijkheidsgraad van ons bedrijf”

"Medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Toen ik begon wist de afdeling niet goed wat er van finance werd verwacht. Mensen waren niet echt gelukkig in hun functie en er ontbrak een stukje structuur." Dat stelt Jaap Vos, CFO bij familiebedrijf Allinq.

Dit jaar wordt voor de derde keer de felbegeerde CFO award Familiebedrijven uitgereikt tijdens de FM Dag. Deze aparte award naast de CFO Awards is op zijn plaats, omdat familiebedrijven een hele andere dynamiek kennen dan corporate of private equity-owned bedrijven. Een van de bijkomende uitdagingen is omgaan met de grote emotie die typisch in een familiebedrijf zit. Dat vraagt om een bijzondere behendigheid van de financieel directeur. Een van de genomineerden is Jaap Vos, CFO bij Allinq.

Hij begon bij PWC in de accountancy in de samenstel- en controlepraktijk. “Ik heb er veel geleerd en mijn diploma’s gehaald, en ben na 10 jaar voor mezelf begonnen als interimmanager. Ik schreef vanuit PWC veel managementletters voor bedrijven waar ik kwam, maar als ik er het jaar erop weer kwam, zag ik dezelfde problemen nog op de mat liggen. Ik had de behoefte om meer te doen dan advies te geven vanaf de zijlijn”, licht Vos zijn carrièreverloop toe.

Zijn focus lag op change management. “Het passen op de tent, of een kort klusje was niet wat ik zocht, de uitdaging zat voor mij in veranderkundige opdrachten.” Als zelfstandige zag Vos, in verschillende rollen binnen de financiële kolom, allerlei bedrijfstypologieën bij  beursgenoteerde bedrijven, private equity,  familiebedrijven, maar ook bij overheidsdiensten. “Dat was een zeer leerzame tijd, maar als je zo breed georiënteerd bent kun je onvoldoende focus aanbrengen. Ik kreeg de behoefte om ergens langer te kunnen blijven, om mezelf verder te ontwikkelen.”

Als hij eindverantwoordelijkheid wilde dragen, moest Vos zijn ZZP’erschap vaarwel zeggen en in 2010 trad hij in dienst bij de publieke omroep, waar hij onder meer Het Muziekcentrum van de Omroep en het Metropole Orkest reorganiseerde. Het beviel hem goed om langer bij een organisatie te blijven en toen hij daar klaar was en zich ging oriënteren op een nieuwe uitdaging, kwam Allinq in beeld. “Ik was net klaar met de reorganisatie van het Metropole Orkest, en merkte in de eerste gesprekken dat het een warm bad was waar ik kon instappen met veel aandacht voor de mens achter de functie. Wel een verandering van bedrijfscultuur en wat me enorm aansprak was het maatschappelijk verantwoorde, de no-nonsense, de klant centraal, de kwaliteit, de innovaties en last but not least: betrouwbaarheid: het zeggen wat je doet en doet wat je zegt-principe.”

Op dinsdag 15 april nemen we je tijdens FM Dag 2025 mee op ontdekkingsreis door de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell, bespreken we hoe je AI-tools kunt integreren, rapportages kunt digitaliseren en data-analyse kunt versterken om het verschil te maken voor jouw organisatie. Reserveer nu je ticket met early-bird korting.

De trouw en loyaliteit die familiebedrijven kenschetsen bevalt Vos goed. “Het is een no nonsense wereld en dat is overzichtelijk. Ik ben zelf onderaan begonnen en wil graag feeling houden met de werkvloer en begrijpen wat er precies gebeurt. Het is een mooie en dankbare uitdaging om voor de Allinq-Group te werken.” 

Binnen de Allinq Group geldt de drijfveer ‘samen verbinden’, wat ook betekent dat het bedrijf actief bijdraagt aan de samenleving. Dat doet het onder andere door jaarlijks dividend beschikbaar te stellen aan haar eigenaar, Stichting Wees een Kans. Die ondersteunt goede doelen die kansen bieden aan kansarmen in hulpbehoevende landen. Ook dichter bij huis draagt Allinq bij, bijvoorbeeld door het stimuleren van kinderen bij hun opleiding middels een fonds.  

Het familiebedrijf kent sinds 2008 een nieuwe directie en de familie blijft met zitting in de Raad van Commissarissen betrokken. “Het gevoel en de cultuur van een familiebedrijf blijft behouden. We beschikken over vakmanschap maar zijn vooral mensgericht, met ruimte om te leren, mee te denken en elkaar te versterken. Dat vergroot het plezier in het werk. We sporten zelfs geregeld samen en doen soms mee aan een sportief event op initiatief van collega’s zelf.”

Zijn ondernemende geest kan Vos ook binnen Allinq gelukkig goed kwijt. “Dat is een van mijn drijfveren. Als ik die niet krijg raak ik verveeld, ook in de zin dat ik dan niet kan toevoegen waar ik goed in ben. Die ruimte krijg ik gelukkig ook, uiteraard in overleg.” Bovendien is Allinq een zeer divers bedrijf, constateert Vos. “Dat zie je aan de buitenkant niet. Heel veel mensen verslikken zich in de moeilijkheidsgraad van ons bedrijf.”

Een van de grote uitdagingen van Vos de afgelopen 2,5 jaar bij Allinq was het vormen van teams en het structureren van de financiële kolom. “Medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Toen ik begon wist de afdeling niet goed wat er van finance werd verwacht. Mensen waren niet echt gelukkig in hun functie en er ontbrak een stukje structuur”, blikt Vos terug.

Hij begon daarom met het bouwen van teams en gaf ze focus en vertrouwen. “Ik heb eigenlijk gezegd: mensen, pak je eigenaarschap op. De kennis die je hebt mag gehoord worden.” Zo bracht Vos het plezier weer terug op de werkvloer en daarnaast bracht hij focus aan. “Je kunt teams ordenen maar dan heb je nog geen richting. Een van de eerste dingen die ik deed toen ik binnenkwam was het lezen van de management letter van de accountant. Daar zag ik een aantal zaken die mij triggerden”, blikt Vos terug. Het was nodig om drie elementaire stappen te nemen om de zaak onder controle te krijgen. “Heel basaal: de basis was niet voldoende op orde en er ontbrak een stukje standaardisatie. Rust, reinheid en regelmaat, daar vaart iedereen wel bij en dat was er nog onvoldoende.”

De vervolgstap was om te bouwen aan verdere structurering. “Ik wil graag beschikken over meer toekomst gerichte informatiestromen, zodat de zaken meer voorspelbaar worden. We hebben hiervoor een KPI-boom ontwikkeld, op basis van onze missie, visie en strategische doelstellingen.” Hieruit is de nieuwe  business balance scorecard ontwikkeld waarbij tevens het risicomanagement en de procesorganisatie verder is vormgegeven. 

De derde slag was om groei in het buitenland te ondersteunen.  Inmiddels heeft Allinq in Duitsland twee vestigingen, één in België en Tsjechië en worden op dit moment de mogelijkheden in onder andere Ierland onderzocht. “Het ondersteunen van de primaire processen in het buitenland is niet een één op één kopie vanuit Nederland. Dit vraagt om extra discipline en extra aandacht voor de landpecifieke thema’s.”

De komende tijd blijft de markt waarin Allinq zich begeeft beweeglijk en is er dus genoeg ruimte voor Vos om zijn ondernemende geest binnen het familiebedrijf van waarde te maken. “Er is een grote consolidatieslag gaande in de markt, vorig jaar nog met Ziggo en Vodafone. Daar moeten we ons op positioneren en blijven meebewegen. Genoeg te doen en te beleven dus de komende jaren!”

Lees hier de verhalen van de andere genomineerden en andere topsprekers van FM Dag 2017

Gerelateerde artikelen