Inzet van technologie bepalend bij concurrentiestrijd onder advocatenkantoren
Advocatenkantoren die investeren in ICT hebben de beste kansen in de concurrentiestrijd in de juridische dienstverlening. In de eerste plaats kunnen kantoren met technologie efficiënter werken. Daarnaast kan technologie gebruikt worden om de relatie met klanten te versterken, waardoor hun concurrentiepositie verbetert.
Dat concludeert het ING Economisch Bureau in een vandaag verschenen rapport. Uit een enquête van ING samen met informatiedienstverlener Wolters Kluwer blijkt dat driekwart van de advocatenkantoren de afgelopen drie jaar in nieuwe technologie heeft geïnvesteerd. Van de kantoren geeft 86% aan dat de investeringsbeslissing niet zonder obstakels verloopt.
Terwijl de groei van de markt voor advocatenkantoren al sinds 2009 afneemt, wordt de concurrentie groter. Er komen steeds meer partijen bij die juridische diensten aanbieden, waaronder ook accountants en verzekeraars. Tegelijkertijd besteden juridische afdelingen van bedrijven steeds minder uit, en letten klanten door de crisis meer op de kosten. Door dergelijke factoren staat de omzet van advocatenkantoren onder druk.
Technologie nog weinig ingezet in werk advocaat
Een groot deel van de advocatenkantoren werkt met technologie, die gericht is op administratie. Zo gebruikt 76% programma’s voor urenregistratie, -analyse en facturering. Bijna zeven op de tien kantoren heeft praktijkmanagementsoftware. Technologie voor de inhoudelijke werkprocessen van advocaten wordt beperkter toegepast. Bijvoorbeeld relatief eenvoudige software met elektronische sjablonen voor het opstellen van juridische documenten wordt maar door 53% gebruikt. Nog geen derde van de kantoren beschikt over technologie om zowel digitaal als mobiel te werken. Het gebruik van op de klant gerichte technologie, zoals klanten-apps of tools om zaken te visualiseren is nog beperkt.
Meer technologie voor efficiency en sterkere klantrelatie
Grootste obstakels bij de beslissingen om te investeren in technologie zijn de omvang van investeringen (24%) en het moeilijk rendabel krijgen van investeringen voor kleine kantoren (23%). Bij cloudoplossingen zijn de investeringen beperkt, maar dit zal gezien het feit dat een vijfde van de kantoren onvoldoende kennis van de technologie heeft, niet altijd bekend zijn. Kantoren die in staat zijn de technologische mogelijkheden te benutten, kunnen niet alleen efficiënter werken, maar versterken ook de binding tussen cliënt en kantoor. “Vanuit juridische expertise en klantkennis kunnen met technologie commercieel interessante nieuwe diensten ontwikkeld worden. Door met technologie waarde voor de klant toe te voegen onderscheiden kantoren zich verder van de achterblijvers”, aldus Sasja Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van ING.
“Meer inzet van technologie leidt tot efficiëntere en verbeterde bedrijfsprocessen binnen kantoren. Verder biedt het advocaten de ruimte om zich breder te profileren als strategisch adviseur van cliënten, en zo meer toegevoegde waarde te leveren”, zegt Denise Koopmans, managing director bij Wolters Kluwer Legal. “In toenemende mate verwachten ook bedrijven en hun juristen dat advocatenkantoren technologie effectief gaan inzetten, niet alleen voor het monitoren van de werkzaamheden van advocaten en de daarmee samenhangende declaraties, maar ook als middel om efficiënter te kunnen samenwerken.”