Innovatieve technieken maken mobiliteitsbudget aantrekkelijk
De steeds slimmere technologie brengt ook op het gebied van mobiliteitsmanagement nieuwe mogelijkheden.
Bedrijven voeren steeds vaker het mobiliteitsbudget in, omdat het systeem veel voordelen biedt en het zeer gebruiksvriendelijk is. Werkgevers kunnen hiermee hun mobiliteitskosten verminderen en werknemers hebben meer keuzevrijheid in hun vervoer en kunnen in sommige gevallen zelfs geld opsparen. Vijf innovaties die het mobiliteitsbudget tot een succes maken.
1. Software maakt alles inzichtelijk
Door innovatieve software is het mogelijk om alles omtrent het vervoersgebruik van werknemers, inzichtelijk te maken. Die inzichten in het mobiliteitsgebruik ondersteunt werknemers in het maken van de juiste keuze. Het systeem toont van alle vervoersvormen de kilometerkostprijs afgezet tegen de verkregen kilometervergoeding, zodat een medewerker bewust keuzes maakt. In het totaalpakket van het mobiliteitsbudget kunnen medewerkers kiezen uit een leaseauto, een deelauto, een huurauto, een OV-kaart of een combinatie daarvan.
2. Kastje in de auto
Om de kilometerregistratie van leaseauto’s te regelen, is een kastje in de auto nodig. Hoe werkt dat kastje eigenlijk? Het apparaat wordt in de auto geplaatst en als bestuurder geef je voordat je gaat rijden aan of de rit zakelijk is, woon-werk of privé.
Het kastje registreert de start- en stoptijd, zendt de kilometerstand en de locatie door en alles verschijnt meteen in het systeem. Met behulp van een online tool krijgen werknemers inzicht in hun opgebouwde vergoedingen en gemaakte kosten. Medewerkers kunnen online inloggen en checken wat hun actuele situatie is. En wat ziet de werkgever hier allemaal van? Het antwoord is: helemaal niets.
De werkgever kan ervoor kiezen om alleen het totaal aantal kilometers te zien die zakelijk, als woon-werkverkeer of privé zijn gereden. En dus niet waar de werknemer allemaal is geweest. Elke werkgever kan dit met zijn medewerkers afspreken; wie welke data kan inzien. Meestal wordt afgesproken om gedetailleerde gegevens niet met de werkgever te communiceren, maar slechts naar de tussenorganisatie te sturen. Die verwerkt de gegevens ten behoeve van een juiste salarisadministratie.
3. Vergelijken en besparen
Een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsbudget is dat je de kosten van de verschillende vervoersmiddelen heel nauwkeurig kunt vergelijken. Bijvoorbeeld een hybride en een niet-hybride auto. Men wordt zich meer bewust van de totale vervoerskosten. Een daling in verbruik per kilometer, minder gereden kilometers en een daling in het aantal leaseauto’s zorgen samen voor een besparing tot ongeveer 10 procent van de totale mobiliteitskosten. Maar ook fietskilometers kunnen onderdeel uitmaken van het budget. Dit kan bijvoorbeeld door medewerkers een vergoeding te geven voor fietskilometers, die immers ook leiden tot een gezonder en vitaler personeelsbestand.
4. Deelauto’s
Een interessante mogelijkheid voor werkgevers die het aantal leaseauto’s wil verminderen – of gewoon hun medewerkers de mogelijkheid willen geven om met een bedrijfsauto klanten te bezoeken – is het aanschaffen van deelauto’s. Dit maakt het mogelijk voor de medewerkers om – in combinatie hiermee – in plaats van een leaseauto een OV-kaart te nemen.
Door de aanwezigheid van enkele deelauto’s kan de werknemer ervoor kiezen zakelijk de trein te nemen en de deelauto overdag naar een afspraak te gebruiken. Door een geavanceerd planningssysteem heeft een bedrijf geen omkijken naar de reserveringen en het onderhoud van de auto’s. Doordat het hebben van een vloot deelauto’s veel makkelijker te managen is, schaffen veel bedrijven weer deelauto’s aan.
5. Mobiliteitskeuze beïnvloeden
Het mobiliteitsbudget biedt ruimte voor de werkgever om de vervoerskeuzes van medewerkers te beïnvloeden. Als je als bedrijf duurzaam gedrag wilt stimuleren, kun je ervoor kiezen om de trein aantrekkelijker te maken dan de auto. Door bijvoorbeeld in het budget de virtuele kilometerprijs van het openbaar vervoer te verlagen van 15 cent naar 8 cent per kilometer, wordt het opeens interessanter voor medewerkers om de trein te nemen naar een afspraak in plaats van de auto.
Anne Brons is Director Marketing & Business Development bij Alphabet Nederland. Alphabet is één van de vijf grootste internationale aanbieders van fleetmanagement, ondersteunt duurzaam en efficiënt mobiliteitsbeheer en biedt innovatieve oplossingen en diensten op maat.