Inflatie blijft hoog door duur voedsel

Prijzen van grondstoffen daalden juist in het afgelopen jaar.

De voedselinflatie blijft dit jaar alarmerend hoog, terwijl juist veel grondstofprijzen afgelopen jaar flink zijn gedaald. Pas aan het einde van 2023 is er kans op voedselprijzen die duidelijk minder hard stijgen, meldt kredietverzekeraar Allianz Trade. Het bedrijf wijst naar de voedingsbedrijven in Europa die hun prijzen verhogen om te proberen verloren winsten goed te maken.

De grondstoffenprijzen waren al langere tijd aan het afkoelen. Zo was de prijs van tarwe en sojabonen terug op het niveau van 2021. Dat de voedselprijzen desondanks hard blijven stijgen, komt volgens Allianz door de bedrijfskosten van voedselproducenten en detailhandelaren.

Maar in april zijn de wereldwijde prijzen van voedsel voor het eerst in een jaar tijd gestegen. Dat meldt de Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) op basis van eigen berekeningen. De stijging komt op een moment dat de ongebreidelde stijging van de kosten voor levensmiddelen in sommige landen juist wat begint af te koelen.

Olie werd 43 procent duurder in 2022 ten opzichte van 2021. Ook de prijzen voor elektriciteit, verpakkingskosten, glas, metaal en plastic namen flink toe. Arbeid in de detailhandel werd daarbij vijf procent duurder.

Deze hogere kosten kwamen volgens Geeroms voor een belangrijk deel op het bord terecht van de supermarkten. Zij hebben niet alle kosten doorberekend aan klanten. Zo verhoogden voedselproducenten hun prijzen in 2022 met zeventien procent, terwijl supermarkten hun prijzen met twaalf procent verhoogden. Financiële gegevens van beursgenoteerde foodretailers bevestigen dat de kosten sneller stegen dan de omzet, waarbij de brutomarges in 2022 slonken en daalden tot niveaus van voor de pandemie.

Sinds medio 2022 stijgt de omzetgroei echter sneller dan de kosten. Dat suggereert volgens Allianz dat voedingsbedrijven bezig zijn om verloren marges goed te maken en een ‘inhaalwinst’ proberen te maken door de prijzen relatief hoog te houden. De verzekeraar waarschuwt dan ook voor ‘graaiflatie’ waarbij grote bedrijven profiteren van de inflatie door hun prijzen te verhogen om zo hogere winstmarges te halen. Volgens het onderzoek van Allianz Trade is sinds medio 2022 ongeveer tien procent van de prijsverhoging niet terug te voeren op hogere kosten.

(ANP)

Gerelateerde artikelen