In de ban van de beurs
De foto van de CEO van het Chinese e-commercebedrijf Alibaba is verdacht vertrouwd. Die twee opgestoken duimen. Die blik, waarin triomf en opluchting om voorrang strijden: we hebben het toch maar geflikt, we zijn naar de beurs gegaan, we hebben de portemonnee van de belegger leeggetrokken. De beursgang van WorldOnline ‘all over again’, maar dan in China, voor een veel groter bedrag, en met een CEO die er kennelijk geen bezwaar tegen een imago als roverhoofdman – die misschien zelfs een voorbeeld neemt aan Alibaba en zijn veertig rovers.
Zelfs bij beleggers die een paar jaar geleden hun lot aan de WorldOnline-loterij toe hebben vertrouwd, zal de foto nostaligische gevoelens oproepen. Want wat waren het een mooie tijden die aan het WorldOnline-debâcle vooraf gingen. Toen de door internet-testosteron geïnjecteerde beurs omhoog schoot. Toen inflatieloze groei mogelijk leek. Toen de ‘nieuwe economie’ zich aandiende. En toen de beurssnieuwelingen toestroomden. Zou die tijd ooit terugkeren?
Ja, in China, misschien. Maar hier? Het nieuws van de afgelopen maanden is juist gedomineerd door het roemloze vetrek van ABN AMRO van de beurs, de voorlopig laatste exit in een lange reeks. Aan de andere kant: de aanbieders van private equity lijden nu onder de kredietcrisis, en zodoende maakt ‘public equity’ misschien weer een kans. De rente stijgt, private equity-firma’s hebben dus moeite om bedrijven te financieren; bedrijven die hun groei willen financieren zullen dus wellicht een beroep doen op de beurs.
Deze gedachte stak gisteren enkele malen de kop op tijdens de NYSE Euronext ‘Dag van het Eigen Vermogen in Noordwijkerhout. Anton Sandler kwam met de resultaten van een onderzoek onder snelgroeiende Nederlandse technologiebedrijven. Hieruit blijkt dat blijkt dat 30% van de ondervraagde snelgroeiende technologiebedrijven een beursgang overweegt. Dit is dan weliswaar een voortzetting van een dalende trend sinds 2005 (toen nog 40% de sprong naar de beurs overwoog, in 2006 was dit 34%), maar 30% is niet niets. En Sandler verwacht dat het aantal beursnoteringen zal aantrekken, onder meer door de stijgende rente.
‘Wishful thinking’ van adviseurs en investment banks die aan beursintroducties hopen te verdienen? Op de bijeenkomst was iedereen even in de ban van de beurs. Hoewel lang niet alle potentiële beursgangers al warmlopen voor een IPO. Het bedrijf Clustervision, bijvoorbeeld, bouwer van supercomputers en een van de winnaars van de Rising Star Awards van Deloitte. In het dagblad De Pers schermde de verkoopdirecteur laatst met omzetprognones waar Tom Tom nog een puntje aan kan zuigen: “Nu vijftien miljoen, volgend jaar vijfentwintig, vijftig, honderd et cetera.” Maar op de vraag hoe hij die groei denkt te financieren, klinkt een droog: “Uit onze winst.”