Onrust bij Duitse bedrijven en op internationale handelsroutes
De kans is groot dat het bedrijfsleven in Duitsland komende dagen getroffen wordt door stakingen en disrupties. Verschillende media melden dat vakbond voor treinbestuurders vanaf woensdagmiddag tot vrijdag avond gaan staken, te beginnen bij treinvervoerder DB Cargo. Het spoorvervoer bij onze oosterburen komt in deze periode grotendeels tot stilstand, waardoor de wegen extra verkeersdruk gaan ervaren. De zakenwebsite Handelsblatt meldt dat het goederenvervoer per spoor enorme beperkingen voor industrie en de economie te verwerken krijgt. Intussen moet de rechter vandaag oordelen over de rechtmatigheid van beide stakingen.
Boerenprotesten op wegen
Naast de stakingen op het Duitse spoortnet, komt ook de agrarische sector de komende dagen in actie. De koepel van boeren heeft namelijk opgeroepen tot ’tractordemonstraties’ in heel Duitsland, waardoor congestie en verkeersstoornissen kunnen optreden. Boeren willen onder andere demonstreren tegen de verlaging van de subsidies in de landbouwdiesel. Eerder kwam de coalitie van sociaal-democraten, groenen en liberalen (‘stoplicht’-coalitie) de boeren al tegemoet met afzwakking van besparingsmaatregelen. Maar volgens de sector zijn deze niet genoeg.
“De problemen bij onze oosterburen komen bovenop de problemen op de belangrijkste handelsroutes naar Nederland en de rest van de EU”
De huidige en komende stakingen in Duitsland kunnen leiden tot vertragingen in de levering van goederen en diensten. Dit kan op zijn beurt leiden tot productievertragingen en financiële verliezen voor Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van Duitse leveranciers. Bovendien kunnen de stakingen leiden tot hogere kosten als bedrijven gedwongen worden om alternatieve leveranciers of routes te zoeken.
Maatregelen mogelijk
Financieel management kan de mogelijke financiële impact van de stakingen inschatten om vervolgens passende maatregelen te nemen. Dit kan onder meer door te zoeken naar alternatieve leveranciers, het aanpassen van productieschema’s en het opstellen van noodplannen. Daarnaast kunnen voorraden worden aangelegd of aangesproken. Verwacht wordt dat met name het internationaal opererende deel van de logistieke sector in ons land geraakt gaat worden.[Artikel gaat verder na deze alinea]
Controllers kunnen de financiële gevolgen van de stakingen in de gaten houden middels datasystemen. Zij kunnen ervoor zorgen dat eventuele kostenverhogende stakingen en disrupties als gevolg van stakingen of inkomstendervingen (nauwkeuriger) worden vastgelegd en tijdig worden gerapporteerd. Dit kan helpen bij het nemen van geïnformeerde beslissingen en het minimaliseren van de financiële impact.
Duitse stakingen
Het aantal stakingen in Duitsland, een van de belangrijkste handelspartners van Nederland, is de afgelopen tijd toegenomen. Deze stakingen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor het Nederlandse bedrijfsleven. In dit artikel bespreken we de mogelijke impact en de maatregelen die financieel management en controllers kunnen nemen om de gevolgen te beperken. In 2021 waren er meer stakingen dan in 2020. Hoewel er minder werknemers bij betrokken waren, gingen er toch aanzienlijke arbeidsdagen verloren door stakingen. De meeste arbeidsdagen gingen verloren in de industrie.
Overzeese toevoer ook gehinderd
De problemen bij onze oosterburen komen bovenop de problemen op de belangrijkste handelsroutes naar Nederland en de rest van de EU. Enerzijds hebben aanvallen van Houthi-rebellen op vrachtschepen in de Rode Zee gezorgd voor disrupties in de aanvoer van goederen en grondstoffen naar en van de EU. Daarnaast kampt het Panamakanaal met een tekort aan water voor veel en grote schepen. Experts spreken op de Amerikaanse website Marketwatch dan ook van een “mogelijke perfecte storm voor verstoringen in de wereldwijde scheepvaart”. Met name de Amerikaanse havens aan de Amerikaanse oostkust kunnen hiervan hinder ondervinden.