IHC Merwede: dagelijks inzicht in een kapitaalintensieve markt
* Afkomstig uit commerciële bijlage “Finance & IT” van Alex van Groningen, verspreid door de Telegraaf
IHC Merwede is als Hollands trots wereldmarktleider in de bouw van gespecialiseerde schepen voor natte mijnbouw- en baggeractiviteiten. Het is eveneens een belangrijke speler op het gebied van complexe, op maat gebouwde offshore schepen. “Wij maken eigenlijk bijzondere werktuigen voor onze klanten”, legt Hamers uit.
“Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld baggeren, pijpleidingen op de bodem van de zee leggen of nearshore-, onshore- of deep sea mining-activiteiten ondernemen.” Het schip is daarbij de houder van geavanceerde technologie zoals hydrauliek, elektrische aansturing en automatisering. “Wij maken niet alleen het schip, maar vooral ook die technologie, waardoor we een geïntegreerde turnkey oplossing aan onze klanten kunnen bieden.” Daarin verschilt IHC Merwede van aanbieders in lage lonen landen die niet, of in mindere mate, de technologische kennis in huis hebben. IHC Merwede verkoopt dus niet alleen de individuele technologie, maar ook turnkey geïntegreerde schepen mét de technologische uitrusting. Het scheepsconcern bouwt nog steeds het overgrote deel van de schepen in Nederland, maar heeft zelf ook vestigingen in China, India, Indonesië en Singapore. “Daar vindt seriematig werk plaats.”
System integrator
In het buitenland bevindt zich ongeveer 10 procent van de scheepsassemblage. Onderdelenproductie voert IHC Merwede al langer uit in het buitenland, in Roemenië om precies te zijn. Hamers: “De klant verdient zijn geld met de equipment die op het schip staat, bijvoorbeeld de pijpenlegtoren of een kraan. Die moet goed geïntegreerd zijn met het schip zelf en de andere technologieën op het schip. We zijn dus voor een groot deel system integrator. Dat integreren is moeilijker dan veel mensen denken.” IHC Merwede houdt de ontwikkelingen van technologieën zelf in de hand, in de veertig bedrijven die in de groep zitten.
Hamers: “Daarmee hebben we een concurrentievoordeel en zijn onze schepen, en dat bevestigde Van Oord onlangs bij een tewaterlating nog, productiever dan die van anderen.” De onderneming werkt voor alle grote baggeraars van de wereld, havenautoriteiten en andere overheden, maar ook voor grote mijnbouwbedrijven zoals Rio Tinto. Hamers: “Het bouwen van een schip voor hen met een turnkeylevering gaat al gauw over honderd miljoen euro. Het is een complex proces. Onderdelen, leveranciers en expertise van de veertig bedrijven in de groep moeten bij elkaar komen. Daarom ook hebben we de slimste projectmanagers aan boord. Zij weten de lijnen aan elkaar te knopen. Zij moeten exact weten hoe we er financieel voor staan tijdens het project.”
IHC Merwede gebruikt daar AccountView van Visma Software voor. Dat systeem draaide al bij dochteronderneming IHC Lagersmit. “We waren onder de indruk van de flexibiliteit van dat systeem”, zegt chief financial officer Dave Vander Heyde. “Zodanig dat we het over al onze bedrijven hebben uitgerold.”
IHC Merwede had meerdere ERP-systemen. “Dat is zo gegroeid na fusies en overnames. AccountView konden we bovenop die systemen zetten om vanuit daar gebruiksvriendelijk onze financiële administratie te runnen.” Ongeveer 150 financiële experts gebruiken het voor boekhouden, het grootboek en de inkomende en uitgaande facturen.
Vander Heyde: “Daarnaast kennen we 550 nietfinanciële gebruikers. Die krijgen via het systeem financiële en algemene managementrapportages voorgeschoteld. Verder voeren we er de voorraadadministratie en de projectadministratie mee uit. Uitermate handig is ook dat we over verschillende ERP-systemen toch een eenduidige consolidatie kunnen doen. AccountView is als het ware een portal naar de ERP-systemen.” Projectadministratie is de kern van de business, constateert Vander Heyde. “Het opvolgen van die projecten gebeurt in AccountView. Het systeem stelt ons in staat kort op de bal te spelen en dagelijks precies te zien waar we kosten maken en hoe deze zich verhouden tegenover onze ramingen.” De rapportage is uitgebreid en de gebruiker kan tot detailniveau inzoomen, zegt Vander Heyde. “Dat is de kracht van het systeem.”
Niet eenvoudig
Duizenden onderdelen, miljoenen euro’s, een berg aan facturen, tientallen leveranciers en eigen bedrijfsonderdelen. “Het is niet eenvoudig om overzicht te houden”, aldus Hamers. “We zijn in feite een matrixorganisatie. Je wilt per bedrijf consolideren, maar ook per project de winst of het verlies kunnen zien. Projectmanagers moeten het met hun begroting redden en dagelijks dus elementen zoals kosten, maar ook de cashflow in de gaten houden. We pakken met het systeem het werkkapitaalmanagement op. We willen goed weten wat er precies gebeurt.”
Tussen contract en oplevering zit ongeveer anderhalf jaar. Hamers: “We beginnen met de vertaling van de functionele eisen van het schip – wat moet dit doen? – naar een tekening. Vervolgens start de verdere detaillering van het project en gaan we daadwerkelijk bouwen op de werf. Daarna volgt de tewaterlating en kan het afbouwen aan de kade beginnen.” IHC Merwede voert vervolgens een evaluatie uit. Hamers: “Geen schip is hetzelfde, maar je kunt van elk project weer leren.”
Daarbij gebruikt het concern de financiële gegevens van projecten uit het verleden voor forecasting van de kosten voor een nieuw project. Als het meest baanbrekende project van IHC Merwede wijst Hamers een baggerschip aan waar maar één persoon op de brug aanwezig hoeft te zijn.
“Dit schip is uitgerust met software die adviezen aan de kapitein geeft en kan leren van eerdere beslissingen. Het is bijzonder om te zien hoe dat schip werkt.” Naast bouw zorgt IHC Merwede ook voor financieringen van schepen, in samenwerking met een consortium van banken. Verder biedt het concern onderhoud aan schepen. “Het zogeheten life cycle support. Alles om de conditie van het schip zo goed mogelijk te houden zodat onze klanten er optimaal gebruik van kunnen maken”, aldus Hamers.
Met hoogwaardige technologie en projectmanagement weet IHC Merwede in de internationale scheepbouwwereld het verschil te maken. Het concern realiseert zich daarbij dat kennis en inzicht in de financiële gang van zaken van levensbelang is, vooral bij projecten die al gauw tot honderd miljoen euro lopen en die anderhalf jaar tijd kosten. Hamers: “Het beheersen van je werkkapitaal is dan een absolute must. Het zorgt ervoor dat een project succesvol is of niet.”
Visma Software BV
Telefoon: 020 355 29 99
E-mail: sales@vismasoftware.nl
Website: www.vismasoftware.nl
Dit artikel is afkomstig uit de commerciële bijlage “Finance & IT” van Alex van Groningen, verspreid door Telegraaf. Lees de volledige bijlage hier.