Hoogopgeleide zzp’ers moeilijker te binden
De zelfstandige hoogopgeleide professional voelt zich minder verbonden met opdrachtgevers. Hoe de opdrachten zijn vormgegeven interesseert hen minder. Ze hechten vooral aan werkzekerheid, autonomie en de maatschappelijke betekenis van de opdrachtgevere.
Dat blijkt uit uit onderzoek van ABN AMRO en adviesbureau Adapt. De onderzoekers tellen 520.000 hoogopgeleide zelfstandigen, ruim dubbel zoveel als tien jaar geleden en bijna de helft van het totaal aantal zzp’ers. Hun scholingsgraad is relatief hoog. Gemiddeld factureren ze 87 euro, een verhoging van 4 euro ten opzichte van de periode van voor de coronacrisis.
Ongeveer een kwart factureert niet op uurbasis, maar maakt prestatieafspraken met hun opdrachtgevers. Dat is een toename van 14 procentpunten ten opzichte van zeven jaar geleden.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager