Hogere winstbelasting voor bedrijven in Frankrijk
De nieuwe Franse premier Michel Barnier heeft zijn voornemen bevestigd om grote bedrijven en de meest welvarende huishoudens te laten bijdragen aan het herstel van de overheidsfinanciën van het land. Deze aankondiging markeert een keerpunt in het Franse fiscale beleid van de afgelopen jaren.
- Franse regering overweegt tijdelijke verhoging vennootschapsbelasting naar 33,5% voor grote bedrijven.
- Voorstel stuit op weerstand binnen regeringscoalitie en bij oppositie vanwege zorgen over concurrentievermogen.
- Andere besparingsopties omvatten herziening sociale zekerheidsvrijstellingen en uitstel pensioenverhoging.
De regering overweegt de mogelijkheid om een uitzonderlijke toeslag op de vennootschapsbelasting in te voeren voor de grootste Franse bedrijven. Volgens informatie van de krant Le Monde zou deze verhoging de vorm kunnen aannemen van een toeslag van 8,5 procentpunt, waardoor het belastingtarief zou stijgen van 25% naar 33,5%. Deze maatregel zou alleen gelden voor bedrijven met een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro, oftewel ongeveer 300 bedrijven in het hele land. De regering benadrukt het tijdelijke karakter van deze verhoging, die slechts een of twee jaar zou duren. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Barnier
Het doel van premier Barnier is om extra inkomsten te genereren om het overheidstekort te verminderen, dat naar verwachting in 2024 meer dan 6% van het BBP zal bedragen, tegenover 5,5% in 2023. De premier benadrukte de noodzaak van een “in de tijd beperkte inspanning die gedeeld moet worden, met een eis van fiscale rechtvaardigheid”.
- Een kleine minderheid van bedrijven, vooral onder de zeer kleine ondernemingen, blijft financieel kwetsbaar met risico’s op illiquiditeit of insolventie die in de gaten moeten worden gehouden. Individuele fiscale behandelingen kunnen nodig zijn om de activiteit en werkgelegenheid in deze gevallen te behouden.
- De financiële situatie van Franse bedrijven van vóór de crisis (lage marges, hoge schulden) blijft bestaan en zou hun toekomstige ontwikkeling en vermogen om het herstel te ondersteunen kunnen belemmeren.
- De aanzienlijke toename van de Franse overheidsschuld (bijna 20 procentpunten van het BBP in twee jaar) is een punt van aandacht op middellange termijn, vooral gezien de toegenomen verschil met Duitsland.
Perspectieven
Financiers en investeerders lijken van mening te zijn dat:
– Het onderdeel “versterking van het eigen vermogen” van het herstelplan cruciaal zal zijn om de financiële situatie van bedrijven te verbeteren en het herstel te ondersteunen.
– De effectiviteit van het herstelplan om duurzame groei te genereren zal bepalend zijn voor het absorberen van de opgebouwde schulden.
– Bijzondere waakzaamheid moet worden betracht bij de meest kwetsbare zeer kleine en kleine/middelgrote ondernemingen, die mogelijk specifieke ondersteuning nodig hebben.
Gemengde reacties binnen de meerderheid en de oppositie
De voorstellen verdelen de regeringscoalitie. Voormalig premier Gabriel Attal, nu voorzitter van de macronistische fractie in de Nationale Vergadering, waarschuwde voor de risico’s van een dergelijke maatregel voor de werkgelegenheid en de participatie van werknemers.
Aan de kant van de oppositie worden bedenkingen geuit. De vicevoorzitter van de Financiële Commissie in het parlement, vreest een negatieve impact op het concurrentievermogen van bedrijven en pleit in plaats daarvan voor inspanningen op het gebied van overheidsuitgaven. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Zorgen van werkgevers en economen
Franse werkgevers tonen zich intussen terughoudend tegenover dit voorstel. Sommige experts, zoals François Ecalle, honorair raadsheer bij de Rekenkamer, zijn van mening dat een dergelijke verhoging een slecht signaal zou afgeven aan internationale investeerders. Bedrijven vragen zich ook af of deze maatregel echt tijdelijk zal zijn, gezien de omvang van de noodzakelijke sanering van de overheidsfinanciën.
Andere opties
Naast de verhoging van de vennootschapsbelasting onderzoekt de regering andere opties om haar doel van 60 miljard euro aan besparingen te bereiken:
1. Een herziening van de vrijstellingen van werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid, met name voor de hoogste salarissen.
2. Een belasting op de inkoop van aandelen door bedrijven.
3. Uitstel van de geplande pensioenverhoging om rekening te houden met de inflatie, van 1 januari naar 1 juli 2025.
Franse fiscale beleid
Deze voorstellen markeren een ommekeer ten opzichte van het beleid van de afgelopen jaren. Sinds 2017 was het vennootschapsbelastingtarief geleidelijk verlaagd van 33,3% naar 25% om investeringen en het scheppen van banen aan te moedigen. De regering-Barnier rechtvaardigt deze koerswijziging met de noodzaak om het oplopende overheidstekort, de dalende belastinginkomsten en een verlies aan vertrouwen van investeerders aan te pakken.
Toekomstige uitdagingen voor de regering
De Franse premier zal de komende weken de begroting voor 2025 moeten presenteren, waarin deze fiscale maatregelen nader worden toegelicht. Hij zal balans moeten vinden tussen de noodzaak om de overheidsfinanciën te saneren en het behoud van het concurrentievermogen van bedrijven in Frankrijk.