Hogere kosten elektrische bedrijfsauto door handelsconflict EU-China
Het handelsconflict tussen de Europese Unie en China over geplande EU-importheffingen op Chinese elektrische auto’s, lijkt verder te escaleren. China eist namelijk dat de EU de voorgenomen heffingen van maximaal 38% voor 4 juli intrekt. Bejing zet het verzoek kracht bij door met tegenmaatregelen te dreigen. Dit kan implicaties hebben voor Europese autofabrikanten en toeleveranciers en kan leiden tot verstoringen in internationale handelsstromen en vergroening van miljoenen europese bedrijfsauto’s.
- EU-China handelsconflict escaleert over auto-importheffingen
- China eist intrekking heffingen, dreigt met tegenmaatregelen
- Gesprekken gaande, uitkomst cruciaal voor auto-industrie en handel
Volgens Chinese staatsmedia hebben de Chinese handelsminister Wang Wentao en EU-commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis afgesproken verder te praten over het conflict. China stelt als voorwaarde dat de EU de geplande heffingen intrekt. De EU beschuldigt China van oneerlijke concurrentie door staatssteun aan autofabrikanten. Europese beleidsmakers zijn verdeeld over de aanpak van het conflict. Sommigen pleiten voor harde maatregelen tegen China, terwijl anderen vrezen voor de economische gevolgen van een escalatie.
Experts voorspellen dat CFO’s en financieel managers vanwege de importheffing de financiële planning moeten aanpassen door rekening te houden met de veranderende kosten en risico’s van wagenparkvergroening
China overweegt vergeldingsacties als de EU doorzet met de heffingen;
1. Onderzoek naar dumping van Europees varkensvlees op de Chinese markt
2. Heffingen op Europese zuivelproducten
3. Importheffingen op Europese brandstofauto’s
Impact op export
Deze dreigende handelsoorlog baart vooral Duitsland zorgen. De Duitse industrie is sterk afhankelijk van export naar China, met name in de auto-industrie. De Duitse industriële lobbygroep BDI verwelkomt daarom de gesprekken tussen de EU en China. Chinese beleidsmakers beschuldigen de EU echter van protectionisme en benadrukken dat de heffingen schadelijk zijn voor de mondiale handel en economische samenwerking.
Handelsrelatie EU-China
Het conflict over auto-importheffingen past in een breder patroon van toenemende handelsspanningen tussen de EU en China. Beide partijen proberen hun eigen industrieën te beschermen en hun economische belangen veilig te stellen. De Europese Commissie benadrukt dat de heffingen bedoeld zijn om eerlijke concurrentie te waarborgen en de Europese auto-industrie te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken. Politici waarschuwen dat het handelsconflict het investeringsklimaat tussen de EU en China ook op andere vlakken kan verslechteren, wat gevolgen kan hebben voor toekomstige investeringen en economische samenwerking tussen beide economische blokken. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.
Gevolgen voor Europese autofabrikanten
Europese autofabrikanten bevinden zich in een lastige positie. Enerzijds profiteren ze van bescherming tegen goedkope Chinese concurrentie, anderzijds vrezen ze voor hun afzetmarkt in China bij vergeldingsmaatregelen.
Zorgen over verstoring toeleveringsketens
Een escalerend handelsconflict kan leiden tot verstoringen in mondiale toeleveringsketens. Dit is met name zorgwekkend voor de auto-industrie, die al kampt met chiptekorten en andere leveringsproblemen.
Diplomatieke inspanningen voor de-escalatie
Zowel de EU als China lijken open te staan voor verdere onderhandelingen om een volledige handelsoorlog te voorkomen. De komende weken zullen cruciaal zijn voor het vinden van een compromis.
Rol WTO in handelsgeschil
Internationale organisaties zoals de WTO en de OESO volgen de ontwikkelingen nauwlettend en roepen beide partijen op om tot een vreedzame oplossing te komen. Het is mogelijk dat dit conflict uiteindelijk voor de Wereldhandelsorganisatie (WTO) wordt gebracht als beide partijen er onderling niet uitkomen. Dit kan leiden tot een langdurig juridisch proces. Intussen worden verschillende alternatieve oplossingen voorgesteld, zoals gerichte steun voor de Europese auto-industrie of het opzetten van gezamenlijke EU-Chinese joint ventures. Om verdere escalatie te voorkomen zullen deze in lijn moeten zijn met handelsovereenkomsten en uitgangspunten.
Bredere geopolitieke implicaties
Het handelsconflict moet ook worden gezien in de context van bredere geopolitieke spanningen tussen het Westen en China. Naast heffingen op Europese producten overweegt China ook andere economische sancties, zoals beperkingen op investeringen en samenwerking op technologisch gebied. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie voor Leadership in Finance 2024]
Bepaal jij wat AI voor je doet, of bepaalt AI straks wat jij zult doen? Kom hierover in gesprek op 7 november met 300 vakgenoten en experts tijdens Leadership in Finance Summit 2024 in Amersfoort. Meld je nu gratis aan en ontdek hoe AI jouw rol van finance leader herdefinieert.
Reacties vanuit de auto-industrie
Europese autofabrikanten hebben gemengde reacties op de voorgenomen heffingen. Sommigen verwelkomen de bescherming, anderen vrezen voor hun positie op de Chinese markt.
Invloed op Europese klimaatdoelstellingen
Naast de gevolgen voor Europese sectoren en economie, kan het conflict ook gevolgen hebben voor de Europese klimaatdoelstellingen. Hogere prijzen voor elektrische auto’s kunnen namelijk de overstap naar emissievrij vervoer vertragen. Experts rekenen voor dat de uitkomst van het conflict de snelheid van de Europese Green deal, waarin vergroening van het Europese wagenpark onder druk komt te staan.
Tijdlijn voor besluitvorming
De EU moet voor 4 juli beslissen over het al dan niet doorzetten van de heffingen. Dit geeft beide partijen weinig tijd om tot een compromis te komen. Andere grote handelspartners zoals de VS en Japan hebben aangeveven ‘de ontwikkelingen nauwlettend te volgen’. Het conflict kan namelijk gevolgen hebben voor hun eigen automotive als ook de bredere handelsrelaties met de EU en China.
Vergroening wordt mogelijk duurder
De dreigende importheffingen op Chinese elektrische auto’s kunnen leiden tot hogere aanschafprijzen voor elektrische bedrijfswagens in Europa. Dit kan de totale kosten van wagenparkvergroening verhogen. De importheffing dwingt bedrijven om autoleveranciers en merken te her overwegen. Doorgaans worden de Europese merken aantrekkelijker worden in vergelijking met Chinese alternatieven, zo voorspellen autofabrikanten. De onzekerheid en potentiële kostenstijgingen kunnen ertoe leiden dat sommige bedrijven hun plannen voor wagenparkvergroening vertragen of uitstellen. Daarbij wordt een strategische benadering van wagenparkbeheer belangrijker. Bedrijven moeten de langetermijngevolgen van hun keuzes zorgvuldig afwegen indien het conflict escaleert. CFO’s kunnen genoodzaakt zijn om alternatieve verduurzamingsopties te onderzoeken, zoals hybride voertuigen of andere vormen van duurzame mobiliteit. Sommige experts voorspellen dat CFO’s en financieel managers vanwege de importheffing hun financiële planning moeten aanpassen door rekening te houden met de veranderende kosten en risico’s van wagenparkvergroening.