Hoe kunt u op zakelijke kosten besparen?

7 tips voor het besparen van zakelijke kosten.

Het runnen van een onderneming kost geld terwijl het bedrijf eigenlijk het doel heeft om geld te verdienen. Toch ontkomen we niet aan bepaalde kosten, tenslotte hebben we nu eenmaal arbeidskracht, materialen, kantoorspullen, energie en nog veel meer nodig om de onderneming draaiende te houden. Natuurlijk loont het de moeite om daar waar het kan te bezuinigen of te besparen. Soms kan dat met kleine aanpassingen, andermaal zijn er drastische maatregelen nodig om kosten te besparen.

Kleine en grote besparingen

Als het gaat om de kleine dingen die besparingen op kunnen leveren, kunnen we bijvoorbeeld papier, pennen of koffie groot inkopen of opletten op het energieverbruik. Gloeilampen kunnen we door spaar- of ledlampen vervangen of we gaan meer gebruik maken van daglicht. Alle kleine beetjes helpen, maar de grote kostenbesparingen zitten toch vaak in andere dingen, zoals het benutten van alle mogelijke aftrekposten. Niet alle kosten kunt u rechtstreeks aftrekken van de winst die u in een jaar maakt, soms moet het verdeeld worden over meerdere jaren. Het is dan wel prettig als u in dergelijke gevallen ook hoogwaardige producten aanschaft, anders is het al kapot voordat u de aftrek volledig heeft benut.

Verschillende soorten aftrekposten

Voor een kantoorruimte kunt u verschillende aftrekposten benutten. Allereerst kunt u natuurlijk de huurprijs als kostenpost opvoeren, maar ook de kosten voor papier en andere kantoorbenodigdheden, supplies, schoonmaakkosten, de energie of de internetverbinding. Daarbij kunt u de aanschaf van het kantoormeubilair, de apparatuur of werkplaatsinrichtingen afschrijven. Ook gereedschappen, transport- of opslagmiddelen zijn kostenposten.

De kantoorinrichting als aftrekpost?

De kantoorinrichting is bijvoorbeeld (voor een deel) aftrekbaar. Op welke manier het aftrekbaar is, hangt mede af van de waarde van de investeringen. Schaft u bijvoorbeeld een scheidingswand aan met een kostprijs die minder is dan 450 euro? Dan kunt u het in één keer aftrekken. Heeft u archiefkasten nodig die u het liefst langer dan een jaar wilt gebruiken en zijn de aanschafkosten voor deze kasten hoger dan 450 euro? In dat geval kunt u de kosten spreiden over meerdere jaren.

Wanneer wordt een kostenpost geaccepteerd?

Natuurlijk wordt er door de belasting altijd rekening gehouden met het motief waarmee de kosten gemaakt zijn. Het moet duidelijk zijn dat de kosten zijn gemaakt voor zakelijke belangen. Dan kunnen ze geaccepteerd worden als kostenpost. U bepaalt zelf welke kosten u maakt en hoeveel, pas als de belasting denkt dat de kosten-baten verhouding erg scheef ligt bestaat er een kans op controle.?

De juiste producten aanschaffen

Het is prettig als u de aanschaf voor inrichting van de werkplaats of de kantoorruimte kunt doen bij een onderneming met een groot aanbod en een goed product. Door de juiste voorlichting en een deskundig advies is de kans een stuk kleiner dat u een product koopt wat niet uw zakelijke belang dient. Vink Lisse is een dergelijke onderneming. Met het brede assortiment en de jarenlange ervaring kunnen zij de juiste producten aanbieden.

Kantoor aan huis

Ook voor een kantoor aan huis zijn er een aantal regels die bepalend zijn om kosten af te kunnen trekken. Zo moet bijvoorbeeld het kantoor aan huis een eigen ingang hebben en eigen sanitaire voorzieningen hebben. In dat geval vallen de handdoek- of zeepdispensers weer onder de kosten. Ook de handendroger of de toiletpapierdispenser kunnen dan opgevoerd worden als kostenpost. Het moet wel zo zijn dat 30% van de inkomsten vanuit deze werkplek worden verdiend. Heb je ook een kantoor los van je werkruimte thuis, dan moet je in deze werkruimte thuis zelfs een percentage van 70% verdienen. Voldoet de werkruimte aan de eisen voor de belasting dan kun je allerlei zaken aftrekken. Ook de aanschaf van de stofzuiger of de schoonmaakartikelen die voor het kantoor worden gebruikt.

Let op wijzigingen van de aftrekregels

Hou altijd goed de wetgeving rondom het aftrekken van kosten in de gaten. Ieder jaar veranderen er wel dingen. Zo wordt bijvoorbeeld het aftrekken voor het kantoor aan huis steeds meer ingeperkt. Soms is hierdoor een externe kantoorruimte huren voordeliger. Voor de startende ondernemer zijn er vaak nog meer voordelen, met name door de startersaftrek.  Iedere zelfstandige ondernemer heeft weer zelfstandigenaftrek. Zo zijn er verschillende extra aftrekposten die de aanschaf van een goede kantoor- of werkplaats inrichting nog aantrekkelijker maken.

 

Gerelateerde artikelen