Hoe financials betere beslissingen nemen door meer samenwerking

Zeventig procent heeft spijt van besluiten over financiële uitgaven.
Nederlandse bedrijven nemen beslissingen over uitgaven en bezuinigingen op basis van onvoldoende inzicht. Het gaat dan vooral over uitgaven bij andere bedrijfsonderdelen. Zelf zijn financiële beslissers er in grote meerderheid (70%) van overtuigd dat ze een prima inzicht hebben in het functioneren en de business-impact van de andere bedrijfsafdelingen. Volgens onderzoek van Pleo, een platform voor uitgavenbeheer, is dat vertrouwen in het eigen inzicht echter onvoldoende.
Spijt van bezuinigingen
Bijna de helft van de financiële teams heeft spijt van bezuinigingsmaatregelen van het afgelopen jaar. Twee derde van de financiële teams in Nederland geeft juist aan dat beslissingen over uitgaven beter zijn als de samenwerking met afdelingen beter is. Slechte beslissingen worden juist veroorzaakt door gebrekkige communicatie, begrip en samenwerking, zo stelt de helft van de bedrijven die betrokken zijn bij het onderzoek van Pleo.
Samenwerking met afdelingen
Toch geven de ondervraagde financiële beslissers een hoge score voor hun eigen samenwerking met andere afdelingen. Vooral de samenwerking met de afdeling PR en marketing loopt als een zonnetje, zo geven ze aan. Het minst goed draait de samenwerking met de afdeling customer service. Overigens waarderen de finance profs deze samenwerking toch nog met het rapportcijfer 7,9.
Eerder overleg over budget
Toch zijn veel financiële beslissers(57,3%) ervan overtuigd dat de samenwerking nóg beter kan om het bedrijf financieel succesvoller te maken. Bijvoorbeeld door het financiële team eerder te betrekken bij het maken van de jaarbudgetten.
Niet alleen financiële prestaties meten
Wat misghaat is dat samenwerken met afdelingen nog vaak draait om het meten van prestaties, aldus Pleo. Dat terwijl productiviteit en werkplezier net zo belangrijk zijn als de financiële targets.
Gerelateerde artikelen