Het ultieme sollicitatiepak
‘Ze moeten me maar nemen zoals ik ben’, is een vaak gehoorde opmerking van mensen die solliciteren. De tijden zijn echter veranderd. Bedrijven kunnen weer kiezen. Veelal zullen recruiters en ook leidinggevenden kiezen voor mensen die passen in een team en dus al enigszins lijken op iemand uit het team.
Je aan kunnen passen is dus erg belangrijk. Als je dat niet wilt, moet je elders solliciteren. Met kleding en gedrag kun je laten zien dat je erbij wilt horen. En dat al bij de eerste indruk. Wordt het het zogenoemde ‘halo’- of het ‘horn’-effect wanneer mensen je beoordelen? Bij het halo-effect word je verwelkomd, bij het horn-effect gaan ze (on)bewust op zoek naar bevestiging van hun eerste negatieve (of op zijn minst niet positieve) gevoel.
Met gepaste professionele kleding geef je aan dat het je juist gaat om de inhoud. Voor de man geldt dat een pak met das het minste afleidt, mits het geheel niet overdressed is, zoals een pak met heel veel glans. Zonder das krijgt de kleding wellicht meer aandacht, maar daarmee het gezicht minder. Voor vrouwen geldt dat de kleding juist vrouwelijk moet zijn, maar vooral ook niet te modisch. En als je je als krachtige persoon wilt presenteren, moeten mensen niet worden afgeleid.
Maffia en architecten
Het pak, of de combinatie die dames dragen, moet dus rustig zijn. Geen brede strepen, opvallende ruiten of lichte kleuren. Draag een donkerblauw pak en je zult krachtig overkomen. Draag bruin en je komt gezellig over; grijs is ingetogen en zakelijk. Zwart heeft associaties met obers, maffia en architecten. Andere kleuren zijn voor zomerse tuinfeesten.
Voor dames is een zandkleur of donkerblauw vaak goed. Felle kleuren, vaak in de mode, maar niet tijdens een recessie, zijn vooral geschikt voor gearriveerde dames. Kies bij het hemd, de blouse of das ook voor rustig; idealiter laat je de kleur van je ogen ergens in terugkomen om je gezicht te laten spreken. Vermijd katoen of linnen, die stoffen kreuken te veel en je wilt natuurlijk onkreukbaar overkomen.
Zeker in de huidige economische tijden, waarin het bedrijfsleven de schijn wekt dat het er allemaal te creatief en onverantwoord aan toe gaat, is het belangrijk een zeker conformisme te laten zien. Het ultieme sollicitatiepak bestaat natuurlijk niet. Het is afhankelijk van de persoon en vooral van de plek waar je wilt gaan werken.
Kijk op de websites naar de foto’s van degenen die er al werken, die zeggen vaak veel over haardracht en pakkenkeuze. Ook via je netwerk kun je informeren naar de ongeschreven regels van een potentië le nieuwe werkgever. Poets je schoenen en zorg dat de accessoires en overjas ook zakelijk zijn. Geen rugzakken – die zijn ook uit de mode – of ski-jas bij een pak.
Kies voor een kleine tas met alleen het hoogst noodzakelijke, anders ben je alleen maar naar je spullen aan het zoeken. Kleding moet congruent zijn. Alle mensen zoeken bevestiging van hun eigen gelijk. Alles wat opvalt, moet dus verklaarbaar zijn, voor jezelf en de partij die je gaat ontmoeten. Liever beter dan minder gekleed dan verwacht. Alles moet in het plaatje passen. Kies je kleding dus heel bewust, zodat je jezelf kunt blijven.
ROEL WOLBRINK is etiquettedeskundige en eigenaar van New Tailor (www.newtailor.nl)