Het doel heiligt de middelen?
Hoe ga je de concurrentie te lijf, als je maar een zeer beperkt marketingbudget hebt? Online is er dan veel mogelijk. Slechte reviews verzinnen over de ander, link spam campagnes in naam van de ander om ze door Google te laten beboeten, of de site van die ander hacken. Allemaal manieren om de ander te saboteren, en allemaal heel fout en onethisch.
Toch gebeurt het. Daarom heeft Reboot Digital aan meer dan 1500 ondernemers gevraagd wat zij allemaal zouden proberen als ze dachten er mee weg te kunnen komen. Bijna een vijfde durfde toe te geven dat ze dan iets zouden proberen …
Onder die 18 procent waren de volgende methoden van deze WhatIf het meest populair:
- nep reviews op populaire review platforms: 57 procent
- een negatieve influencer campagne doen: 26 procent
- een negatieve SEO campagne doen: 14 procent
- de website hacken: 3 procent
Als reden om tot zulke wetsovertredende acties te komen gaf men op:
- ons product of onze dienst is beter: 30 procent
- concurrent klanten laten verliezen: 18 procent
- concurrent doet zelf aan onethische SEO: 15 procent
- concurrent heeft een veel betere SEO: 12 procent
- Google is oneerlijk, onze site verdient een hogere ranking: 10 procent
- eigen website trekt te weinig traffic: 9 procent
- persoonlijk appeltje te schillen met die ander: 7 procent
Interessant is dat men de hogere kwaliteit van het eigen product liever op een onethische manier wil pluggen. Minstens zo interessant is de vraag in hoeverre de enquêteur verplicht is om de namen van de would-be wetsovertreders aan te geven in de verschillende landen waar men online actief is. Er is verder niet onderzocht in hoeverre dát de reden is dat minder dan een vijfde wilde toegeven ‘iets’ te doen.
Lees ook: De digitale handgranaat
(bron: Rebootonline; foto: Niu Niu, Unsplash)