Een stevige koerswijziging bij finance KLM, zegt David van Mechelen
Meer passagiers, omzetgroei, hogere nettowinst, florerende Mid Cap koers. KLM heeft de stijgende lijn te pakken. Group Controller David van Mechelen werkt aan digitale transformatie en reorganisatie van KLM’s Finance-functie. “Minder chiefs, meer indians. Het duurde anderhalf jaar voor we groen licht kregen. Vaak overleg met medezeggenschap, veel opgebouwde rechten, een 98 jaar oud bedrijf. Maar wel met het besef dat verandering nodig is. Nu vol gas richting digitale toekomst en een moderne Finance organisatie. Ontwikkelingen die mooi inspelen op de transformatie die KLM als geheel doormaakt. Beschouw mij maar als de Grote Blauwe Controller Smurf!”
Transparantie, het toverwoord dezer dagen bij KLM. Traditionele hokjes verdwijnen. Letterlijk en figuurlijk. Change is coming, zo is te horen in de gangen van het Amstelveense hoofdkwartier. “Verandering, dat geldt ook voor de werkvloer”, zegt Group Controller David van Mechelen. “Het wordt hier één groot kantoor. Zonder wandjes, muurtjes en deurtjes. We willen een open en high performance organisatie zijn. Mijn werkruimte is straks helemaal van glas. Zodat iedereen me kan zien.”
Naar overzicht genomineerden Leadership in Finance Award 2018
David van Mechelen studeerde werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente. Heel andere tak van sport dan hij nu bij KLM beoefent. “Dan zie je spannende formules en denkt, daaraan wil ik werken!”
Zijn grote uitdaging nu? De digitale transformatie. In de digitale slag die KLM de komende jaren hoopt te maken, is een belangrijke rol voor big data en data analytics weggelegd. Op cijfers worden analytics losgelaten. Met vaak opmerkelijke resultaten. “We zijn hier nog niet erg lang mee bezig, maar boeken toch al succes. Zo hebben we analytics gebruikt voor elke individuele claim van met vertraging of annulering kampende passagiers. Dat geeft ons veel inzicht in hoe klanten dergelijke situaties ervaren. En waarom precies. Op die manier kunnen we operationele processen en product verder verbeteren. Een andere trend: verzamelfacturen worden weer afzonderlijke rekeningen, digitaal aangeleverd en verwerkt. Waar vervolgens analytics op wordt losgelaten. Hoe zit het met toeleveranciers, waarom is die partij meubilair goedkoper binnengekomen dan de ander, halen we de maximale waarde uit een inkoopcontract?”
En Finance ontdekte iets interessants bij Cargo. “Heeft met vervoer van paarden en andere speciale vracht op bepaalde routes te maken. Wat we aan prijsstelling op kantoor bedenken en hoe dat vervolgens in de praktijk uitpakt. Dan blijkt dat we onze processen weer een stap kunnen verbeteren, zodat we effectiever sturen. Dankzij deze analytics kan Cargo met aanpassingen inkomsten verder optimaliseren. Natuurlijk gaan we steeds verder in de analyses, hierin moeten we groeien. Het ultieme niveau van data analytics is, in mijn ogen, wanneer we alle relevante commerciële, operationele en financiële data kunnen combineren tot de gewenste inzichten en stuurinformatie. Nog een lang weg te gaan. Maar we zijn begonnen aan deze reis en de eerste resultaten zijn bemoedigend.”
Uitdagingen zijn er ook op andere terreinen Wie mag welke data zien, als straks het nieuwe en transparante model gereed is? Want vertrouwelijkheid en transparantie gaan niet zonder slag of stoot samen. En in de digitale strijd naar voren moet ook het gevaar van cybercrime worden meegenomen, de strijd tegen hackers. Dan is er nog de nieuwe EU-privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, vanaf 25 mei. Een niet te onderschatten Europees instrument, deze AVG, weet de Group Controller van KLM.
Van Mechelen geeft gastcollege aan de Vrije Universiteit, Accountancy. Hij gaat veel met jonge mensen om en heeft met zijn team een nieuw KLM traineeship programma ontwikkeld. Het vorige begon gedateerd te raken. “Samen met recruitment. We hebben ze hard nodig, nieuwe lichtingen, vers bloed. Studenten van bijvoorbeeld VU, UVA of Erasmus vier jaar lang volgen en binnenhalen.”