Het antwoord op de war for talent in de accountancy

Kent u die reclame van Amstel bier nog? Een sollicitant krijgt de vraag 'En waarom zouden we jou moeten aannemen?' Zijn antwoord: 'Waarom niet?' De rollen zijn omgedraaid, en een vergelijkbare trend lijkt zich af te spelen in de accountancy.

(Assistent) accountants die in de rij staan om bij uw kantoor te solliciteren is wellicht nog de normaalste zaak van de wereld voor de Big Four. MKB-kantoren hebben te maken met een andere realiteit. De war for talent is in volle gang in de accountancybranche, en wij zien opmerkelijk veel MKB-kantoren die deze slag dreigen te verliezen. Hun wapen in de strijd? Employer branding. De drie basisprincipes leest u hieronder.

1. Een unieke (en reële) belofte namens uw kantoor formuleren 
Waarom zouden accountants bij u moeten werken? Dat is de vraag waar het feitelijk om draait. Welbeschouwd is het niet eens zo’n rare vraag. Klanten vragen dat vast ook als u probeert hen te motiveren over te stappen naar een andere accountant. De basis van employer branding is dan ook dat u een unieke belofte aan collega’s formuleert. Om er eens een marketingterm in te gooien: Formuleer uw Employee Value Proposition. Klinkt wellicht overdreven, maar is het niet. Iedereen die iets overweegt te doen, vraagt zich immers af wat hem dat oplevert. Schilder die propositie ook niet te rooskleurig af. Het levert eerder teleurstellingen dan een goed werkgeversimago op.  

2. De belofte waarmaken in alles wat u doet
Die unieke belofte zijn maar woorden. De grootste uitdaging is ze waar te maken in alles wat u doet en communiceert. Dit zorgt ervoor dat sollicitanten een goede afweging kunnen maken; past uw kantoor bij hen of niet? Dat gaat een stuk verder dan een pakkende vacaturetekst. Werken-bij-websites, social media en zichtbaarheid in ondernemers- en studentennetwerken zijn slechts een paar voorbeelden. Om geloofwaardig naar buiten te communiceren, moet u namelijk ook intern leven volgens de eigen standaard.

3. Start bij je medewerkers
Richard Branson verwoordde het mooi: ‘Clients do not come first. Employees come first. If you take care of the employees, they will take care of the clients.’ Daar kunnen we twee dingen van leren:
– Focus bij employer branding niet alleen op het werven van nieuw talent. De mensen die al in de organisatie rondlopen, wilt u (hopelijk) ook houden. Ook daarin speelt employer branding een cruciale rol.
– Als we ‘clients’ vervangen door ‘nieuwe collega’s’, zien we opnieuw het belang van aandacht voor bestaande medewerkers. Maak ambassadeurs van hen en u heeft de meest krachtige (en goedkope!) wervingstool in handen die u zich maar kunt wensen.

[Saskia Kerkhof werkt als adviseur en trainer bij Client Matters. Zij helpt onder meer accountantskantoren om hun geschreven en gesproken klantcommunicatie duidelijker en klantvriendelijker te maken. Daarnaast adviseren zij en haar vennoot namens Succes met je Sollicitatie werkgevers en werkzoekenden hoe ze zich onderscheiden op de arbeidsmarkt. Accountantskantoren vragen hen regelmatig advies over employer branding. Meer weten? Kijk op www.succesmetjesollicitatie.nl.]