Heineken koopt BBAG: Overname van het jaar?
Aan het einde van de jaren negentig liet Heineken zijn beurt voorbij gaan als het ging om fusies en overnames. Terwijl vele concurrenten zich een slag in het rond kochten, bleef de Nederlandse brouwer aan de zijlijn.
Te duur, oordeelde de Raad van Bestuur, de markt is overspannen. Destijds stuitte dit standpunt nogal eens op onbegrip, om niet te zeggen kritiek. Maar achteraf gezien heeft Heineken zich er een goed uitgangspunt mee verworven.
Waar vele concurrenten mede doordat ze in het verleden te duur hebben ‘ingekocht’ het momenteel moeilijk hebben en geen overnames van betekenis kunnen financieren, heeft Heineken de handen vrij om te groeien via overnames.
Daarbij komt dat het gevaar dat de acquisitieprijs wordt opgedreven door concurrerende partijen veel kleiner is dan in de overspannen markt van enkele jaren geleden.
Heineken heeft de afgelopen tijd volop gebruikgemaakt van deze gunstige omstandigheden. Sinds de komst van een nieuwe Raad van Bestuur in 2002 heeft Heineken al meer bedrijven overgenomen dan ooit te voren in zo’n korte periode.
De kroon op het werk is tot dusver de overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG. Kosten: 1,9 miljard euro en daarmee de grootste overname die Heineken ooit heeft gedaan.
De financieringsstructuur is veranderd door de overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG. Heineken is altijd een onderneming geweest zonder noemenswaardige schulden.
“We hadden deze overname kunnen financieren door een aandelenemissie”, zei CFO van het jaar René Hooft Graafland in een vorig nummer van Chief Financial Officer.
“Alleen verwateren de aandelen van je zittende aandeelhouders door een emissie en daar doe je hen geen plezier mee.” Heineken heeft daarom gekozen voor financiering met vreemd vermogen, een combinatie van bankkrediet en obligatieleningen.
“Zolang het rendement op het totaal vermogen hoger is dan onze renteverplichtingen, profiteren de aandeelhouders van de hefboomwerking van het vreemde vermogen”, aldus Hooft Graafland.
Premium
De vraag is natuurlijk of en hoe dit rendement hoog genoeg zal zijn. De leden van de RvB van Heineken denken van wel. Zij wijzen op de vele mogelijke synergievoordelen die de overname met zich meebrengt.
De operationele marge van BBAG ligt op acht procent; Heineken – dat dertien procent gewend is – hoopt die te verhogen, vooral door allerlei inkoopvoordelen van grondstoffen en verpakkingen en daarnaast in marketing en distributie.
Diverse productiefaciliteiten zullen worden gesloten. En het Heineken-merk zal worden geïntroduceerd via BBAG. De gedachte hierachter is dat met het stijgende inkomen van consumenten in Centraal Europa, er ook meer behoefte is aan een premium-bier voor een premium-prijs zoals Heineken.
Hooft Graafland: “We zorgen voor een verregaande integratie in het Heineken-concern. We upgraden lokale merken, we gaan meer van de hoogrenderende merken verkopen en minder van de laagrenderende, bovenop de lokale merken voeg je het Heineken-merk en andere premium-merken toe.
Met andere woorden: na de integratie pas je dezelfde truukjes toe als bij autonome groei. Door een overname ‘rek je het speelveld op’, dat is het enige verschil. Hierin onderscheidt Heineken zich wezenlijk van ondernemingen die groeien zonder hun acquisities goed te integreren.”
Over de M&A Awards
Jaarlijks worden prestigieuze prijzen uitgereikt voor bijzondere M&A transacties. Een deskundige jury kiest de winnaars.
De jury bestaat uit professor Hans Schenk, Mic van Bremen, Dirk van der Meulen, Hans van Ierland, Fred van Essen en Colin Stirling. Eerdere prijzen werden gewonnen door ALcontrol en Aalberts Industries (2002), Buhrmann (2001) en Numico (2000).
In 2003 zijn er de volgende awards:
Best Acquisition of the Year
Twee op de drie overnames leiden tot waardevernietiging. Direct na de aankondiging daalt de koers van de koper. De koers van de verkoper stijgt daarentegen al dagen van te voren. De beste deals creëren direct waarde en houden die vast.
Genomineerd zijn: Heineken – BBAG,
SNS-Zurich Verzekeringen en
Nuon – Reliant.
Best Acquisition Strategy
Minder opvallend maar vaak vele malen succesvoller zijn ondernemingen die reeksen van kleinere overnames doen. Dit zogenaamde ´kralen rijgen ´ of ‘buy & build’ haalt vaak niet de pers. Onterecht want deze strategie pakt bijna altijd beter uit dan het doen van megadeals.
Genomineerd zijn: Heijmans, CSM en Fugro.
Management Buy Out of the Year
Management Buy outs nemen sterk toe in aantal en omvang. Buy outs leggen inefficiënties bloot en lossen deze op. Reden voor de jury om in 2003 voor deze groep transacties een aparte prijs in te stellen.
Genomineerd zijn: G-Star, Raet, O2 en Jamin.
Wilt u ook transacties nomineren voor een
M&A Award? Mail dan uw voordracht plus
motivatie en toelichting naar redactie@cfo.nl.
Meer informatie over de M&A Awards vindt u
op www.bestacquisition.com
Door Jan Bletz