Grip krijgen op groeiende letselschade is moeilijk
De schadelast voor letselsschade is het afgelopen decennium opgelopen. Uit publieke rapportages van vrijwel alle Nederlandse schadeverzekeraars blijkt dat de uiteindelijke schadelast voor letselschadeclaims naar boven is bijgesteld. Dit komt door veranderende marktomstandigheden zoals rentetarieven en inflatie, nieuwe wetgeving, vooruitgang in voertuigtechnologie en aanpassingen in claimbehandelingsprocessen.
PwC heeft eerder een wereldwijde marktbenchmark uitgevoerd rond letselschadereservering, door experts te interviewen. De steeds hogere schade door letselschade betekent ook meer verlies voor verzekeraars. De vraag blijft of de berekende schade uiteindelijk te hoog of te laag zijn.
Risk modeling-specialisten Michel Abbink en Lars Janssen van PwC pleiten voor het gebruik van GenAI en geavanceerde taalmodellen om de beschikbare data te verbeteren. Deze data kan vervolgens door statistische modellen worden gebruikt voor nauwkeuriger reserveren.
Hoewel statistische reserveringsmethoden veelbelovend zijn, staan actuarissen voor uitdagingen zoals complexe datastructuren, inconsistente datakwaliteit en beperkte beschikbaarheid van informatie, aldus PwC. Met name in een vroeg stadium van een schadeclaim. Daarom zijn robuuste datacontrols en processen nodig om de kwaliteit en betrouwbaarheid van statistische reserveringsmethoden te waarborgen.
Een uitdaging is de tevens de beschikbaarheid van nauwkeurige gegevens en data in de vroege stadia van de levenscyclus van een claim. Vroegtijdig beschikbare data beschikken vaak niet over de voorspellende waarde voor verliescomponenten, zoals verlies aan verdienvermogen. Gegevens die in een vroeg stadium beschikbaar zijn, zijn vaak ongestructureerd en bestaan uit notities van claimbehandelaars, juridische documenten en correspondentie.