Geldzorgen nemen toe, 30% van rekeningen blijft onbetaald
Steeds meer Nederlanders kampen met geldproblemen, blijkt uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report (ECPR) van credit managementorganisatie Intrum, onder 1.000 Nederlandse consumenten. Zo geeft bijna een derde (30 procent) van de Nederlanders aan dat ze in de afgelopen twaalf maanden minimaal één of meerdere keren een rekening niet of te laat hebben betaald. Vorig jaar lag dit percentage lager. Toen liet 23 procent zijn rekening vaker liggen.
- circa 30% van consumenten betaalde minstens één rekening niet of te laat …
- … geldgebrek (47%) is voornaamste reden …
- … gevolgd door het vergeten om te betalen …
- … terwijl 12% technische probleem als reden geeft
- groeiend geldgebrek stapelt op hogere loonkosten en energieprijzen voor bedrijven
Bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders geeft geldgebrek aan als belangrijke reden voor het niet of later betalen van hun rekeningen. Ook dit percentage is met ruim 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Andere redenen voor het niet of later betalen van rekeningen zijn simpelweg het vergeten om te betalen (47 procent), gevolgd door technische issues tijdens het betaalproces (12 procent) en het feit dat er op een bepaald moment onvoldoende saldo was door achterstallige uitbetalingen vanuit overheidsinstanties (6 procent). Verder heeft 15 procent van de Nederlanders, in het afgelopen jaar, minimaal één of meerdere keren de limiet van hun creditcards bereikt of zelfs geld geleend om rekeningen te kunnen betalen.
Woonlasten als eerste, daarna gas & licht gevolgd door water
Nederlanders zijn kritisch als het gaat om welke rekeningen ze voorrang geven. Als eerst worden de woonlasten betaald. Het betalen van de hypotheek (30 procent) en de huur (29 procent) zijn rekeningen die door Nederlanders het belangrijkst vinden. De rekening van het gas, water en elektra (19 procent) sluit de top drie af. Het is duidelijk dat variabele lasten minder prioriteit hebben.
Bedrijven dubbel geraakt
De gestegen loonkosten, maar ook de stijging van energie- en grondstofprijzen hebben het afgelopen jaar stevig ingehakt op de winstmarges van bedrijven. Daar bovenop komt nu het groeiende probleem van wanbetaling door consumenten.
Eén op tien consumenten betaalt zelfs bewust te laat om zelf langer over zijn geld te kunnen beschikken. Ze gebruiken hun leveranciers als bank.
Het European Consumer Payment Report (ECPR) is uitgevoerd door Longitude in opdracht van Intrum en werd afgenomen tussen juli 2023 en augustus 2023 in 20 verschillende Europese landen. In totaal namen 20.000 personen deel aan het onderzoek. Het volledige rapport zal in november 2023 verschijnen.