Uitstel zero-emissiezones verdeelt ondernemers
De invoering van zero-emissiezones in Nederlandse steden wordt waarschijnlijk uitgesteld tot 2029, wat bedrijven meer tijd en financiële ruimte geeft om zich aan te passen. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een motie van de VVD om de implementatie van deze uitstootvrije zones, oorspronkelijk gepland voor 2025, met vier jaar uit te stellen. Dit uitstel kan ondernemers, vooral die met bestelbusjes op fossiele brandstoffen, aanzienlijke kosten besparen en meer tijd geven om over te schakelen naar emissievrije voertuigen. Dat meldt het ANP.
- Kamer steunt uitstel zero-emissiezones tot 2029
- Bedrijven krijgen meer tijd voor overstap naar emissievrije voertuigen
- Gemeenten moeten plannen voor stadscentra mogelijk herzien
De VVD, gesteund door een Kamermeerderheid, vindt de oorspronkelijke planning onverantwoord en schadelijk voor ondernemers. Kamerlid Hester Veltman stelt dat de huidige plannen ondernemers in de problemen zouden brengen. Het voorstel is om bedrijven tot 2029 vrije toegang te geven tot de geplande zero-emissiezones, waardoor ze meer tijd krijgen om hun wagenpark aan te passen.
Slechtste kant van politiek
De politiek van zijn slechtste kant” en “dit klopt gewoon niet”. Ondernemend Nederland begrijpt niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto’s en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.
Overgangsregeling
“Veel ondernemers hebben zich al jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in de steden. Als de Tweede Kamer de invoering nu weer op de lange baan schuift, laat de politiek zich van zijn slechtste kant zien. Dat is volstrekt onbegrijpelijk en onwenselijk, want voor ondernemers die worstelen met de investering en meer tijd nodig hebben, is er al een overgangsregeling”, aldus voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland, waar onder anderen loodgieters bij zijn aangesloten.
Oorspronkelijke plannen voor 2025
Volgens de initiële plannen zouden ongeveer 30 Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones invoeren. Deze zones zouden minimaal het stadscentrum en omliggende wijken omvatten, waar alleen emissieloze vracht- en bestelauto’s toegang zouden krijgen. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven hadden al concrete plannen voor de implementatie van deze zones.
Huidig kostenverschil
Duurzame commerciële voertuigen, vooral elektrische voertuigen (EV’s), zijn momenteel duurder dan hun fossiele tegenhangers:
– Elektrische vrachtwagens kunnen aanvankelijk 2-3 keer duurder zijn dan dieselvrachtwagens.
– Duurzame vliegtuigbrandstoffen zijn vaak 2-5 keer duurder dan conventionele kerosine.
Factoren die bijdragen aan hogere kosten
Verschillende factoren dragen bij aan de hogere kosten van duurzame commerciële voertuigen:
– Batterijkosten: Het batterijpakket is een aanzienlijke kostenpost van een EV.
– Beperkte productieschaal: Duurzame voertuigen worden nog niet op dezelfde schaal geproduceerd als conventionele voertuigen, wat leidt tot hogere productiekosten.
Kostenprognoses
De verwachting is dat het kostenverschil tussen duurzame en fossiele commerciële voertuigen in de loop van de tijd zal afnemen:
– De totale eigendomskosten (TCO) voor elektrische vrachtwagens zullen naar verwachting in sommige segmenten tussen 2025-2030 gelijk zijn aan die van dieselvrachtwagens, afhankelijk van de regio en gebruikspatronen.
– Duurzame scheepvaartbrandstoffen zouden met ondersteunend beleid tegen 2035 kostenconcurrerend kunnen zijn met fossiele brandstoffen.
Overheidssubsidies en -stimulansen
In verschillende EU-lidstaten krijgen fossiele voertuigen nog financiële steun. In de vijf grootste EU-landen bedragen de subsidies voor benzine- en dieselauto’s van de zaak jaarlijks een geschatte €42 miljard.
Toekomstige kostenconcurrentie
Verschillende factoren zullen de toekomstige kostenconcurrentie van duurzame commerciële voertuigen beïnvloeden:
– Beleidsmaatregelen: Overheidsbeleid, zoals CO2-beprijzing en stimulansen voor duurzame voertuigen, kan de relatieve kosten beïnvloeden.
– Technologische vooruitgang: Verbeteringen en innovaties in duurzame voertuigtechnologieën zullen naar verwachting de kosten verlagen en de prestaties verbeteren.
– Productieschaal: Naarmate de productievolumes toenemen, zullen mogelijke schaalvoordelen kunnen helpen de productiekosten voor duurzame voertuigen te verlagen.
Impact op bedrijven en stadslogistiek
De invoering van zero-emissiezones zou een aanzienlijke impact hebben op bedrijven die afhankelijk zijn van stadslogistiek. Bedrijfs- en vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor ongeveer een derde van alle CO2-uitstoot in Nederland. Het oorspronkelijke doel was om de vervuiling en overlast in binnensteden te verminderen en een groenere toekomst te bevorderen.
Gefaseerde aanpak nu onder druk
De oorspronkelijke plannen voorzagen in een gefaseerde aanpak, waarbij vanaf 2025 nieuw aangeschafte bedrijfswagens emissieloos moesten zijn, met geleidelijke strengere eisen tot 2030. Deze aanpak staat nu onder druk door het voorgestelde uitstel. Het is nog onduidelijk hoe een eventueel uitstel deze fasering zal beïnvloeden.
Gevolgen voor gemeentelijke plannen
Het mogelijke uitstel zal gevolgen hebben voor de plannen van gemeenten die al voorbereidingen hadden getroffen voor de invoering van zero-emissiezones. Steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zullen hun tijdlijnen en implementatiestrategieën moeten herzien. Het is nog onzeker hoe gemeenten zullen reageren op het voorgestelde uitstel en of ze alternatieve maatregelen zullen nemen om de luchtkwaliteit in stadscentra te verbeteren. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Reacties van belanghebbenden
Ondernemersorganisaties zullen waarschijnlijk positief reageren op het voorgestelde uitstel, aangezien het hen meer tijd geeft om hun bedrijfsvoering aan te passen. Milieuorganisaties daarentegen zullen mogelijk teleurgesteld zijn over de vertraging in de implementatie van maatregelen om de stedelijke luchtkwaliteit te verbeteren. Het is belangrijk om de reacties van verschillende stakeholders in de gaten te houden naarmate de discussie vordert.
Internationale context
In een bredere context past het Nederlandse debat over zero-emissiezones in een internationale trend. Veel Europese steden overwegen of implementeren vergelijkbare maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Het Nederlandse besluit kan invloed hebben op of beïnvloed worden door ontwikkelingen in andere landen.
Balanceren tussen milieu en economie
De discussie over het uitstel van zero-emissiezones weerspiegelt de bredere uitdaging om milieudoelstellingen te balanceren met economische belangen. Terwijl de noodzaak om de stedelijke luchtkwaliteit te verbeteren en klimaatverandering aan te pakken dringend is, moeten beleidsmakers ook rekening houden met de praktische en financiële implicaties voor bedrijven, vooral in de nasleep van economische uitdagingen zoals de COVID-19-pandemie. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Toekomstige stappen
Nu een Kamermeerderheid het uitstel lijkt te steunen, is de volgende stap dat de regering reageert op de motie. Het is waarschijnlijk dat er verdere discussies en mogelijk aanpassingen zullen volgen. Belanghebbenden, waaronder gemeenten, bedrijven en milieuorganisaties, zullen nauw betrokken willen worden bij het vormgeven van een herzien tijdpad en implementatieplan voor zero-emissiezones.
Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).