Game on voor Azerion!?

De beursgang van gamingbedrijf Azerion door middel van een zogenaamde spac is op meerdere fronten een risicovol spel.

Begin februari 2022 ging Azerion – een digitaal entertainment en –mediabedrijf – naar de Amsterdamse beurs. Dat gebeurde door middel van een constructie met een zogenaamde spac (special purpose acquisition company), i.c. EFIC1 (European FinTech IPO Co 1). Het bedrijf opende op de eerste handelsdag op € 9,80 en inmiddels staat het, bijna aan het begin van de zomer 2022 op iets meer dan € 8,50. En het aandeel is eigenlijk vanaf de start achtergebleven bij de AScX index. Met een koersdoel van € 11. Dat dan weer wel.

Een gokje waard, vraag je je af? Je zou kunnen stellen dat het een spel op vele fronten is. In de eerste plaats: het platform van Azerion koppelt adverteerders en uitgevers aan games. Dat zijn twee groeimarkten – vanwege de hoge vraag naar games en de behoefte om gebruikers aan zich te binden en daar geld aan te verdienen. Een autonome groei van 20 procent tot 2024 wordt verwacht, waarbij tegen die tijd de marge ook op 20 procent zal liggen (tegen 15 procent in 2021). Een heel aantrekkelijke combinatie. Daarbij kunnen overnames ook bijdragen aan een verdere waardestijging – mogelijk een goed instapmoment gezien de toenemende free float.

Schaal is het toverwoord
Azerion is niet louter een gamingbedrijf. Pure gamingbedrijven zijn afhankelijk van het succes van enkele titels. Azerion daarentegen behaalt het grootste deel van zijn omzet uit de distributie van games die door anderen zijn bedacht; er zijn ongeveer 3.500 gamedeveloppers bij Azerion aangesloten, waarvoor Azerion de distributie en advertentie-exploitatie doet. Inmiddels zijn bijna 18.000 games verbonden aan Azerion – met een maandelijks bereik van tientallen miljoenen gebruikers. Gebruikers krijgen advertenties te zien van ruim 300.000 adverteerders.
Echter, en dat wordt spel twee: de markt consolideert snel. De markt waarin Azerion opereert is een nog gefragmenteerde markt; er zijn vele duizenden kleine en middelgrote bedrijven. Schaal is het toverwoord hier. Dus groei door overnames is waar Azerion écht op inzet. Met het geld dat bij de beursgang is opgehaald wil Azerion een toppositie gaan innemen in de gaming- en adtech-markt. Het wil – en moet – een techgigant in Europa worden.

EFIC1 haalde in 2021 ruim € 400 miljoen op. Echter, bij de fusie met Azerion kozen de spac beleggers er massaal (82%…) voor het geld dat ze in EFIC1 staken, terug te vragen. Na aftrek van de kosten voor de beursgang levert de notering in februari 2022 Azerion veel minder dan € 100 miljoen aan groeigeld op. Toch kan dat voor de spac-founders lucratief uitpakken. Spel drie. De oprichters investeerden initieel € 3 miljoen; nog geen jaar later – bij de notering aan de beurs – is dat ruim vertienvoudigd, richting € 35 miljoen. Kassa!

Deze forse rendementen kunnen zeker tot belangenconflicten leiden – immers, voor de spac-oprichters is een slechte deal nog altijd beter dan geen deal. Bij een halvering van de koers is de initiële 3 miljoen euro nog altijd goed voor een waarde van circa 20 miljoen euro. Dit doet dus alleen pijn bij de instappende beleggers… als de koers daalt naar 5 euro, dan zijn zij ruim 50 procent van hun inleg kwijt.
Daarnaast krijgen oprichters soms warrants, die tegen een vooraf bepaalde koers kunnen worden omgezet in aandelen. Als de koers van Azerion naar 12 euro stijgt, dan breidt het percentage van de oprichters met een kwart uit. Dus een koersstijging van 20 procent betekent dat hun belang verdubbelt, naar ruim 60 miljoen. Een loterij zonder nieten! Waarbij natuurlijk de andere aandeelhouders verwateren… Au! Nou, het spel is op de wagen, en: It’s all-in the game, folks!


Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en auteur van het boek Vensters op waarde.

Gerelateerde artikelen