Gaat de Rabobank nu echt maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Als de Rabobank daadwerkelijk DE duurzame bank van Nederland wil worden, zal de gehele organisatie op de schop moeten.

Gaat de nieuwe CEO van Rabobank, Stefaan Decraene, nu echt van Rabobank dé duurzame bank van Nederland maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen? Ik hoop van wel, maar denk van niet.

Wiebe Draijer, ex-McKinsey & Company-partner, stapte per 1 oktober jl. op als CEO van Rabobank. En nu is het aan zijn opvolger, Stefaan Decraene – en hopelijk nieuw en ander C-level van de bank – om van de Rabobank ‘De duurzame bank’ van Nederland te maken en eindelijk duurzaam en maatschappelijk verantwoord te gaan ondernemen. De vraag is of dat nu ook echt gaat gebeuren.

Ik ben er niet erg optimistisch over. Waarom niet? Omdat dit inhoudt dat de Rabobank onder leiding van Decraene, het huidige winstmaximalisatie-principe als strategie los zal moeten laten en als corporate organisatie als geheel maatschappelijk verantwoord zal moeten gaan ondernemen. En dat kan alleen als de bank ook duurzaam gaat investeren.

Dat zou betekenen dat de Rabobank senior managers zoals Barbara Baarsma, zou moeten ontslaan en de verwoestende business strategie van ‘Groene groei’ (zie De ongemakkelijke waarheid van Groene groei) uit de oude normaal-economie, zou moeten laten vallen. Men zou het hele organisatieontwerp van de bank integraal moeten veranderen om een andere bedrijfscultuur, een andere managementstijl, andere processen, andere waarden en normen en een ander persoonsbeleid te introduceren. Een beleid waarin de klant en medewerker centraal staan en waarin wordt gestuurd op klantervaring en klantretentie en medewerkerervaring en medewerkersretentie.

Ook betekent het dat Decraene zal moeten kiezen voor bedrijfsfinanciering van duurzame landbouwprojecten. Voor elektrische tractoren in plaats van voor dieseltractoren en voor investeren in extensieve landbouw en kleinschalige boerenbedrijven. Kortom, Decraene moet de hele bestaande corporate organisatie, het hele bestaande corporate businessmodel en het bestaande corporate verdienmodel compleet omgooien.

Een echte duurzame transformatie van de hele Rabobank-organisatie betekent in wezen: terug naar de roots van de Rabobank. Met een andere cultuur, een andere managementstijl, een andere leiderschapsstijl en andere waarden en normen dan onder Draijer het geval was en dan nu het geval is op hoger- en op middenkaderniveau. Of dat gaat gebeuren, betwijfel ik. Mede gezien de achtergrond en het profiel van Decraene bij Dexia in België en BNP Paribas. Maar ik hoop dat ik ongelijk krijg en dat de Rabobank écht dé duurzame bank van Nederland wordt.

 

Door Tony de Bree. Hij is auteur van ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie‘, ‘Overlevingsstrategie voor startups‘ en ‘De scale-up blueprint’. Sinds 1997 spot hij succesvol bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal. Hij is ICT-lid in RvC’s en werkte bij ABN AMRO, als Dragon bij corporate venturing en als global splitsingsmanager KYC.

Gerelateerde artikelen