Gaan innovatie en finance samen?
Technologische ontwikkelingen veranderen voor bijna alle functies de manier van werken. Dus ook voor finance. De drukte op het Financial Systems Event toont aan dat financeprofessionals de IT-ontwikkelingen in de branche als belangrijk onderdeel van hun werk zien. Daar zijn verschillende oorzaken voor.
Zo wordt van finance steeds meer verwacht dat ze nauwer samenwerken met de business en écht een businesspartner worden. Dat betekent dat financials moeten samenwerken met collega’s die andere vragen stellen en andere antwoorden verwachten. Zij verkiezen visuele dashboards boven pagina’s vol cijfers. En ze verwachten rapportages en analyses die op maat gemaakt zijn. Of willen zelf inzicht in de prestaties van de afdeling. En snel, het liefst morgen nog.
Groei van data
Door de technologische ontwikkelingen explodeert de hoeveelheid data die bedrijven verwerken. We halen steeds uit externe bronnen zoals sociale media en connected apparaten. En door de nauwere samenwerking met andere afdelingen neemt de hoeveelheid non-financiële data in uw Corporate Performance Management (CPM) systeem sterk toe. Door die data slim in te zetten kunt u realtime inzicht krijgen in de prestaties van uw bedrijf. Daar moet de finance-afdeling op inspringen.
De basis hiervoor ligt in het CPM-systeem van uw organisatie. De volwassenheid van het CPM-systeem bepaalt hoe goed u voorbereid bent op de toekomst, en in welke mate u kunt inspelen op de trends die spelen in de branche. Die volwassenheid is af te lezen op verschillende plaatsen in een organisatie. Aan systemen en processen, maar bijvoorbeeld ook aan de cultuur in een organisatie.
CCH Tagetik Benelux vroeg zich af hoe het staat met de volwassenheid van CPM bij verschillende bedrijven. Om die reden vroegen we 27 bedrijven naar de staat van hun CPM in de CPM Maturity Survey. Dat leverde interessante resultaten op: Dit is het resultaat van het onderzoek
Zo bleek in 70 procent van de gevallen Excel nog de belangrijkste tool voor CPM. Helaas gaf slechts een kwart van de ondervraagden aan dat ze de data uit het systeem volledig vertrouwen.
Dus: gaan innovatie en finance samen?
We zien dat bedrijven nog moeite hebben om hun weg te vinden in de jungle van (IT-)innovaties. En er bestaan duidelijke verschillen in hoe je dit aanpakt. Zelfs als je kijkt naar de finance-organisaties die vooroplopen, is er niet één vaste route naar succes. Maar, zoals verwacht (en gehoopt) bleek dat alle bedrijven bezig waren met het versterken van hun CPM. Geen enkel bedrijf was echter al helemaal klaar voor alle uitdagingen die de toekomst gaat bieden. Daar zit dus nog veel ruimte voor verbetering. Tijd om aan de slag te gaan!
Wilt u weten waar bedrijven staan als het gaat om de volwassenheid van corporate performance management? Hoe ver ze zijn met implementeren van robuuste systemen en processen? Hoe spelen zij in op trends in finance? De resultaten leest u in het CPM Maturity Report: CPM