Flinke omzetgroei voor notaris
Na lange tijd van omzetdalingen behalen notariskantoren in 2014 weer omzetgroei. Notarissen profiteren van het aantrekken van de woningverkopen, waardoor flink meer transport- en hypotheekakten gepasseerd worden.
In het eerste halfjaar steeg het aantal akten in de familiepraktijk bovendien met 7%. Ondanks de omzetgroei verwacht ING Economisch Bureau dat de winstgevendheid nog op een lager niveau blijft.
Voor het eerst sinds 2010 zien notariskantoren hun omzetten weer groeien. In 2014 profiteren de notarissen van de aantrekkende woningverkopen, wat zorgt voor meer transport- en hypotheekaktes. Daarnaast worden meer testamenten, huwelijkse voorwaarden, samenlevingscontracten e.d. door de notaris opgesteld.
Winstgevendheid nog fors lager
Notariskantoren profiteren sinds eind 2013 van meer woningtransacties, hoewel voor het hele jaar de onroerend goed praktijk waarschijnlijk nog een min liet zin. Het aantal akten in de familiepraktijk kwam al wel 3% hoger uit dan in 2012.
De toename van de omzet is welkom. Tussen 2007 en 2012 daalde de omzet van notariskantoren met bijna een derde. Ondanks kostenbesparingen zoals minder personeel verdampte ongeveer driekwart van de winstgevendheid. Zelfs als het aantal o.g. akten dit jaar met een vijfde toeneemt, blijven de omzet en winstgevendheid ruim onder die van 2007.
Meer afzetkanalen voor notarisdiensten
Binnen en rondom het notariaat ontstaan steeds meer initiatieven om het opstellen van akten op een nieuwe manier aan te bieden. Er waren al langer websites waar consumenten zelf voorwerk doen, voordat de notaris wordt ingeschakeld. Er komen bovendien steeds meer diensten via grote organisaties (bijv. HEMA, DELA) waarbij het voortraject en eerste gesprek via internet of telefonisch wordt afgehandeld.
De initiatieven gebruiken een vaste pool van notariskantoren en hanteren vaste tarieven en zijn hoofdzakelijk op het familierecht gericht. Ze bieden het notariaat nieuwe laagdrempelige afzetkanalen. Met name in de familiepraktijk kan het verlagen van de barrière om naar de notaris te gaan leiden tot het passeren van meer aktes.
“De aangepaste werkwijze, met de klant meer zelf laten doen, leidt tot lagere kosten voor de notaris waardoor een lagere verkoopprijs mogelijk is. Ook dat verlaagt de drempel verder. Het vereist wel een frisse blik op en aanpassing van de werkprocessen. Notariskantoren die bereid zijn op een nieuwe manier naar hun kantoorprocessen en contact met klanten te kijken maken meer kans om succesvol te zijn in de veranderende omgeving”, aldus Sasja Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van ING.