Flex-washing bedreigt reputatie van de organisatie

Voor veel werknemers is flexibel werken belangrijker dan salaris.

Nieuwe baan zoeken of proberen financials te werven? Pas dan op voor flex-wassing. Dat zijn beloften over flexwerken die in de praktijk loze praatjes zijn.

De behoefte aan flexibel werken is onverminderd groot
85 procent van de bedrijven geeft aan medewerkers te hebben verloren aan bedrijven die minder gebonden zijn aan traditionele kantoortijden en -locaties, zo blijkt uit onderzoek van arbeidsmarktspecialist Remote. Steeds meer kandidaten kiezen voor bedrijven met hybride werkmodellen in plaats van bedrijven met volledig kantoorwerk. Veel bedrijven proberen daarom nieuwe medewerkers aan te trekken door flexibele werkmogelijkheden aan te bieden.

Veel bedrijven maken hun beloften niet waar
Een groeiend aantal bedrijven promoot een flexibiliteitsbeleid, bijvoorbeeld in recruitment-campagnes of voor een bepaalde periode, maar past dit niet dagelijks toe. Dat heet flex-washing. Dit gebeurt steeds vaker, constateert Remote. Het is omdat variatie in werktijden en thuiswerken lastig te organiseren is voor sommige organisaties.

Veel bedrijven draaien flexibel werken juist terug
Volgens een onderzoek van Cisco vereist inmiddels 21 procent van de bedrijven in Nederland de medewerkers fulltime op kantoor, met als reden de productiviteit, motivatie en efficiëntie van hun werknemers te garanderen.

Flexibel werken heeft invloed op de personeelsbezetting
Dit zogeheten flex-washing zorgt ervoor dat bedrijven talenten mislopen of medewerkers zien vertrekken doordat beloftes van flexibiliteit niet worden waargemaakt.

Flex-washing is schadelijk voor de reputatie
Flex-washing berokkent volgens Remote schade aan de reputatie van een bedrijf en het vertrouwen tussen het bedrijf en de werknemer direct aantasten. Het kan ook een directe impact hebben op de productiviteit, als gevolg van teleurstelling en demotivatie. Remote stelt dat dit een directe impact kan hebben op de bedrijfsresultaten.

Meer vraag naar flexibilietit dan aan salaris
Vorig jaar signaleerde Remote dat in een onderzoek naar werkende ouders dat grotere flexibiliteit voor werkende ouders belangrijker is dan salaris. Bijna driekwart van de werkende ouders overweegt hun baan op te zeggen als de mogelijkheden voor thuiswerken (verder) worden beperkt. Als werknemers de vrijheid hebben om hun tijd te beheren of hun werkplek te kiezen, zijn ze over het algemeen gemotiveerder.
Flexibel werken leidt tot groei
In 2024 waren het in meerdere Europese landen de bedrijven met hybride of flexibele werkmodellen die de snelste groei doormaakten. Als organisaties een effectief flexibiliteitsbeleid implementeren, profiteren ze niet alleen van een betere retentie van talent, maar ook van een reputatie die nieuwe en betere kandidaten zal aantrekken, wat het bedrijf zal helpen groeien.
Gerelateerde artikelen