Financiële schade als innovatie te snel wordt gecommuniceerd
Bij de ontwikkeling van een nieuw product is het belangrijk om de klanten daarin mee te nemen. Het wekken van verwachtingen kan toekomstige omzet flink opstuwen. Maar te vroeg vragen om aandacht voor een nieuw product, kan financieel fout uitpakken.
Daar kan Nintendo over meepraten. Het gamebedrijf heeft zijn winst in het voorbije kwartaal fors zien dalen, omdat consumenten hun aankopen uitstelden in afwachting van de opvolger van de Switch. Gecorrigeerd voor onder meer belastingen is de winst van de spelcomputerfabrikant met wel 71 procent gedaald.
De resultaten tonen de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd nu het worstelt met de stagnerende vraag naar de zeven jaar oude Switch en de intense concurrentie van de PlayStation 5 van Sony. Nintendo is van plan om zijn nieuwe console in maart te onthullen om de verkopen een impuls te geven. Nintendo-president Shuntaro Furukawa heeft al gewaarschuwd dat het moeilijk zal zijn om de verkoop van de oude hardware in de tussentijd op peil te houden.
Met smart wachten op de opvolger
In de gamewereld wordt met smart gewacht op meer details over de opvolger van de Switch. Kenners zijn ook benieuwd wat consumenten straks van het nieuwe apparaat vinden. De ervaring leert dat de eerste reacties meestal de toon zetten voor het uiteindelijke succes van een spelcomputer.
Nintendo is nog wel van plan om dit boekjaar, dat loopt tot eind maart volgend jaar, 13,5 miljoen ‘oude’ Switch-consoles te verkopen. Maar analisten denken dat dit niet realistisch is. Zij gaan in doorsnee uit van maximaal 10 miljoen stuks, aangezien veel mensen zullen wachten op de release van de nieuwe console.
Het bedrijf heeft komende tijd ook nog een aantal games uit bekende franchises op de planning staan. Zo komt in september The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom uit. Mario & Luigi: Brothership volgt in november en Metroid Prime 4: Beyond in 2025. Met die games hoopt Nintendo de vraag naar de Switch nog aan te wakkeren. (ANP)
Aankondiging innovatie Apple: twee jaar voor de product launch