(Extra) arbeidskrachten nodig voor vergroening mobiliteit
De verduurzaming van het vervoer vereist een forse uitbreiding van de arbeidsmarkt. Werkgevers hebben in Nederland naar schatting 49.000 extra arbeidskrachten nodig om de mobiliteitssector klimaatvriendelijker te maken. Dit blijkt uit een recent rapport van het UWV en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Het aantal vacatures voor deze transitie is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2016, toen er ongeveer 18.000 vacatures waren.
- Vacatures groene mobiliteit meer dan verdubbeld sinds 2016.
- Tekort van 49.000 vakmensen voor verduurzaming vervoer.
- Omscholing essentieel om arbeidsmarktkrapte op te lossen.
De noodzaak voor verduurzaming in het vervoer is duidelijk. De opkomst van elektrische auto’s, bussen en vrachtwagens vraagt om meer technische en gespecialiseerde vakmensen voor de verdere uitbouw en het beheer van laadinfrastructuur. Daarnaast speelt de optimalisatie van logistieke ketens en de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstoffen, een cruciale rol. Ook het stimuleren van deelauto’s en andere vormen van gedeeld vervoer maakt deel uit van deze duurzame transitie. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]
Bepaal jij wat AI voor je doet, of bepaalt AI straks wat jij zult doen? Kom hierover in gesprek op 7 november met 300 vakgenoten en experts tijdens Leadership in Finance Summit 2024 in Amersfoort. Meld je nu gratis aan en ontdek hoe AI jouw rol van finance leader herdefinieert.
Technische beroepen zeer gewild
Het merendeel van de vacatures betreft technische functies. Automonteurs, installateurs en ICT’ers zijn sterk in trek, maar ook beleidsadviseurs voor ruimtelijke ordening en transportplanners worden hard gezocht. Deze professionals zijn nodig om de mobiliteitssector te transformeren naar een duurzamer model. Door de krapte op de arbeidsmarkt worden werkgevers geconfronteerd met stevige uitdagingen bij het invullen van deze posities.
Omscholing als oplossing voor krapte
Gezien de schaarste aan gekwalificeerde vakmensen, wordt omscholing van werkzoekenden als een belangrijke oplossing gezien. Het UWV en SBB benadrukken dat het opleiden van personeel uit andere sectoren een kansrijke aanpak kan zijn. Ook werkzoekenden worden aangespoord om breder te kijken dan hun huidige vakgebied en een overstap te overwegen naar sectoren die zich richten op verduurzaming.
Bedrijven moeten creatief zijn in werving
De krapte op de arbeidsmarkt vereist dat werkgevers creatief en flexibel zijn in hun wervingsstrategie. Het UWV waarschuwt dat traditionele methoden om personeel aan te trekken niet langer voldoende zullen zijn. Bedrijven moeten proactief nadenken over het omscholen van hun huidige medewerkers, het aantrekken van talent uit andere sectoren en het bieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden om het juiste talent aan te trekken. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Internationale trends en vergelijking
Internationaal gezien is de vraag naar groene arbeidskrachten ook sterk in opkomst. In Duitsland en Frankrijk zien we een vergelijkbare trend. De Europese Commissie heeft recentelijk haar focus op groene banen versterkt als onderdeel van de Green Deal, een beleidsplan dat gericht is op het maken van Europa’s economie klimaatneutraal tegen 2050. Een artikel in *The Financial Times* meldde recent dat de vraag naar groene technische functies in heel Europa stijgt, met name in de sectoren mobiliteit, energie en gebouwde omgeving.
Kansen voor Nederland in de groene economie
Nederland heeft, door zijn sterke technologische sector en traditie in logistiek, een unieke kans om een leidende rol te spelen in de groene transitie. De overheid en het bedrijfsleven kunnen door samenwerking een grote impact maken. Het UWV wijst erop dat er veel potentie is voor Nederland om zich te profileren als koploper in groene mobiliteit, mits de uitdagingen in de arbeidsmarkt worden aangepakt.
Opleiding en samenwerking als succesfactoren
Om het tekort aan vakmensen op te lossen, is samenwerking tussen overheid, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven cruciaal. Dit vereist investeringen in opleiding en het opzetten van gerichte trainingsprogramma’s om werkzoekenden snel om te scholen. Daarnaast kunnen samenwerkingsverbanden met internationale partners Nederland helpen om expertise uit te wisselen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen.
Langetermijnimpact op de arbeidsmarkt
De groeiende vraag naar groene mobiliteit heeft ook langetermijneffecten op de arbeidsmarkt. Functies die vandaag worden gecreëerd, kunnen de komende jaren evolueren naarmate technologieën zich ontwikkelen. Dit maakt voortdurende bijscholing en aanpassing essentieel voor werknemers in de mobiliteitssector. Bedrijven die hierin investeren, zullen beter in staat zijn om zich aan te passen aan de eisen van de toekomst.