Expert: ‘Vertrek Binance door regelgeving is goed voor vertrouwen’
Eerder meldde cryptoplatform Binance zich terug te gaan trekken uit Nederland. Het bedrijf is met afstand een van de grootste cryptobeurzen ter wereld. Onlangs meldde de zakenwebsite Bussines Insider dat klanten naar een ander platform kunnen overstappen. Reden voor FM.nl om strategie consultant Maarten de Borst van het Amsterdamse adviesbureau Numbers enkele vragen over de achtergronden van deze ontwikkelingen te stellen.
(1/7) FM.nl: Waarom vertrekt Binance uit Nederland?
Maarten de Borst: “Cryptobedrijven die actief in Nederland hun diensten aanbieden, moeten zich sinds 2019 registreren bij de Nederlandsche Bank (DNB). De toezichthouder kijkt onder meer of bedrijven in de financiele sector voldoende maatregelen nemen om witwassen te voorkomen en naar mogelijke overtredingen van sanctiewetgeving. In de lente van vorig jaar kreeg Binance een bestuurlijke boete van dNB van ruim 3 miljoen euro, omdat het bedrijf illegaal – dus zonder registratie – tóch haar diensten aanbood aan Nederlandse klanten. Hierna werd bekend dat Binance de registratieprocedure in gang had gezet, maar daarna is daar geen duidelijkheid meer over gegeven. Afgelopen maand kondigde Binance vervolgens aan dat het bedrijf uit Nederland vertrekt. Daarmee is duidelijk geworden dat de cryptobeurs de registratie niet in orde heeft gekregen.”
(2/7) FM.nl: Wat vind je van die reden ?
Maarten de Borst: “Ik zit er gemengd in, maar dit is sowieso de enige manier om vertrouwen in de sector te verbeteren. Het feit dat de grootste cryptobeurs ter wereld moet vertrekken is natuurlijk slecht voor het – vaak toch al broze – vertrouwen in de cryptosector. Honderdduizenden klanten moeten nu namelijk onder druk elders hun onderkomen zoeken, wat waarschijnlijk weer gaat zorgen voor foutieve transacties, voor wallets die kwijtraken en zo mogelijk nog meer lastigheden. Maar we hebben met elkaar een set regels afgesproken, en Binance heeft zich daar simpelweg niet aan gehouden. Door deze non-compliance van het bedrijf hebben ze een voorsprong op kunnen bouwen op Nederlandse cryptobedrijven die zich wél aan de regels hielden. Ze hebben jarenlang van deze situatie kunnen profiteren, maar nu moeten ze deze klanten als het ware ’teruggeven aan de mark’. Je zou dus kunnen stellen dat de kaarten weer opnieuw geschud worden.”
(3/7) FM.nl: Wat gebeurt er met klanten van Binance ?
Maarten de Borst: “Onlangs werd bekend dat het Nederlandse Coinmerce – een tamelijk kleine partij in de Nederlandse cryptosector – een partnership heeft gesloten met Binance. Klanten van Binance kunnen met enkele klikken hun activa overzetten naar Coinmerce. Hiervoor moeten ze uiteraard wel opnieuw het klant-verificatieproces door. Hiervoor heeft Coinmerce in korte tijd een compleet eigen handelsplatform uit de grond gestampt, want Coinmerce was voorheen alleen een broker. Voor Coinmerce is dit een gouden zet, maar de hele gang van zaken voelt toch wel wat vreemd. Het lijkt me dat Binance dit alléén doet als er iets tegenover staat.”
Maarten de Borst is strategie consultant bij crypto- en blockchainadviesbureau Numbers. Hij vervulde verschillende rollen in de financiële sector. Sinds 2016 richt hij zich op de wereld van crypto & blockchain. Maarten de Borst is onder andere auteur van ‘Bouwen aan Digitaal Vertrouwen’ en docent ‘De toekomst van geld’ bij NBA Opleidingen. Daarnaast is hij part-time werkzaam bij de Politie Eenheid Amsterdam op het gebied van crypto en financial crime.
(4/7) FM.nl: Waar moeten we dan aan denken?
Maarten de Borst: “Het eerste waar je dan aan denkt is dat Coinmerce flink heeft betaald voor de klanten van Binance, maar dan kun je je afvragen waarom dit pas na drie weken bekend wordt gemaakt. In de tussentijd heeft nagenoeg ieder Nederlands cryptobedrijf al acties opgetuigd om klanten van Binance binnen proberen te halen dus dit is niet logisch vanuit de positie van Coinmerce. Bovendien is een handelsplatform niet in een paar dagen gebouwd. Het is niet zonder reden dat we er in Nederland maar één hebben; Bitvavo. Het zou dus ook kunnen dat er iets anders gaande is; misschien is die partnership tussen Coinmerce en Binance wel méér dan een partnership en heeft Binance Coinmerce gekocht. Dit laatste ligt mijns inziens meer voor de hand, want dan kan Binance zijn bestaande klanten behouden en rollen ze over een maand of zes een rebrand uit: Coinmerce wordt Binance.”
(5/7) FM.nl: Moeten de klanten nu zelf actie ondernemen ?
Maarten de Borst: “Ja, klanten moeten zélf hun activa van Binance naar Coinmerce overzetten. Dat kan niemand anders voor ze doen.”
(6/7) FM.nl: Wat gebeurt er als je als klant bij Binance niets doet ?
Maarten de Borst: “Je blijft e-mails krijgen dat je je activa weg moet halen bij Binance, maar dit kan voorlopig nog wel even. Maar handelen en storten kan natuurlijk niet meer.”
(7/7) FM.nl: Wat zegt deze dynamiek over crypto’s?
Maarten de Borst: “Het is nooit saai in cryptoland, dat is een ding dat zeker is! De Europese Verordening ‘Markets in Crypto-assets’ (MiCA) MiCA is afgelopen maand door het Europees Parlement aangenomen. MiCA is een set regels die de cryptosector van A tot Z gaat reguleren. Hierdoor zullen er nieuwe partijen bijkomen, maar zullen andere partijen hun positie juist heroverwegen. Zo heeft het Rotterdamse Litebit de markt eerder dit jaar juist om deze reden verlaten.”