Europese importheffing op Chinese stroomauto’s heeft impact op investeringen in CSDDD en CSRD
De Europese Unie heeft besloten de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen, wat grote financiële gevolgen kan hebben voor autofabrikanten en importeurs. De nieuwe tarieven, die op 4 juli zijn ingegaan, variëren per fabrikant en kunnen oplopen tot 37,6% bovenop het bestaande invoerrecht van 10% zo melden onder meer een publieke omroep en de financieel-economische website BusinessInsider.nl . Deze maatregel is genomen na een onderzoek van de Europese Commissie, waarbij werd geconcludeerd dat Chinese autofabrikanten oneerlijke overheidssubsidies ontvangen, waardoor ze hun auto’s tegen lagere prijzen kunnen aanbieden dan Europese concurrenten. Dat meldt onder meer het ANP.
- EU verhoogt importheffingen op Chinese EV’s tot 37,6%
- Onderhandelingen gaande om handelsoorlog te voorkomen
- Onzekerheid over toekomstige prijzen en leasetarieven elektrische auto’s
De importheffingen treffen niet alleen Chinese merken zoals BYD en MG, maar ook Europese en Amerikaanse fabrikanten die hun elektrische auto’s in China produceren. Zo wordt de populaire Volvo EX30 met 19,9% extra belast. Polestar valt onder dezelfde heffing, terwijl MG zelfs geconfronteerd wordt met een tarief van 37,6%. Deze verhogingen zullen onvermijdelijk leiden tot prijsstijgingen voor consumenten en hogere leasetarieven. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Reacties van betrokken partijen
Brancheorganisatie Bovag heeft begrip getoond voor het besluit van de EU, waarbij woordvoerder Paul de Waal benadrukt dat het gaat om het creëren van een gelijk speelveld. Chinese fabrikanten zoals BYD hebben kennis genomen van de beslissing, maar hebben nog niet inhoudelijk gereageerd. Europese autofabrikanten die hebben geïnvesteerd in Chinese productie lopen het risico op aanzienlijke verliezen door deze maatregel.
Huidige Marktaandeel
Elektrische voertuigen uit China hebben snel marktaandeel gewonnen in Europa. In 2023 was 19,5% van alle elektrische auto’s die in de EU werden verkocht (ongeveer 300.000 voertuigen) in China gebouwd. Dit aandeel stijgt tot bijna één op de drie EV’s in landen als Frankrijk en Spanje.
Impact op bedrijfsvloot
Hoewel specifieke gegevens over commerciële voertuigvloten beperkt zijn, beïnvloedt de trend naar Chinese EV’s waarschijnlijk ook deze sector:
- Lichte bedrijfsvoertuigen (LCV’s) zijn verantwoordelijk voor ongeveer 10% van alle wegtransportemissies in Europa.
- Elektrificatie van alle LCV’s in Europa zou tegen 2030 potentieel tot 100 miljoen ton CO2 per jaar kunnen besparen.
- De adoptie van elektrische LCV’s staat echter nog in de kinderschoenen, waarbij de meeste Europese landen minder dan 1% elektrische voertuigen in hun LCV-vloten hebben.
Tarieven en hun potentiële impact
De EU heeft onlangs tarieven op Chinese EV’s bevestigd, wat het tempo van elektrificatie zou kunnen beïnvloeden. Er zijn tarieven voorgesteld variërend van 7,8% tot 35,3% op in China gemaakte batterij-elektrische voertuigen. Bij de huidige prijzen zouden tarieven boven de 25% de gemiddelde middelgrote EV geïmporteerd uit China duurder maken dan een in de EU gemaakte equivalent. Dit zou mogelijk de adoptie van EV’s in commerciële vloten kunnen vertragen vanwege hogere kosten.
Toekomstprojecties
Ondanks de tarieven zullen Chinese EV’s naar verwachting een belangrijke rol blijven spelen. T&E schat dat in China gemaakte EV’s in bepaalde scenario’s 27% van alle BEV’s die beschikbaar zijn voor Europese bestuurders kunnen uitmaken. De algemene EV-markt in Europa zal naar verwachting groeien, waarbij de elektrificatie van vloten tegen 2030 mogelijk goed is voor een vraag van 130 terawattuur (TWh).
Mogelijke gevolgen voor de europese markt
Strategisch analist Ron Stoop van het Haags Centrum voor Strategische Studies wijst op potentiële positieve effecten voor Europa. De hogere tarieven kunnen Chinese bedrijven stimuleren om in Europa te gaan produceren en Europese fabrikanten ontmoedigen om een ‘Made in China’-strategie te volgen. Bovendien kunnen de inkomsten uit de heffingen gebruikt worden om de Europese productie te ondersteunen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.
Risico’s en uitdagingen
Er zijn echter ook risico’s verbonden aan deze maatregel. China zou vergeldingsmaatregelen kunnen nemen, zoals importverboden op landbouwproducten of handelsrestricties op duurzame technologie. Daarnaast kunnen duurdere elektrische auto’s de energietransitie vertragen. De EU-ambassadeur in China, Jorge Toledo, heeft benadrukt dat de EU geen handelsoorlog met China wil en pleit voor een gelijk speelveld voor bedrijven in beide regio’s.
Onderhandelingen en toekomstperspectief
De komende maanden zullen cruciaal zijn voor onderhandelingen tussen de EU en China. De huidige heffingen zijn op voorlopige basis ingevoerd, en fabrikanten hebben de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen[3]. De definitieve tarieven zullen in november door de Europese Commissie worden bepaald. Er is een kans dat de extra belasting op auto’s uiteindelijk wordt verlaagd om een handelsoorlog te voorkomen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Bredere context van eu-china handelsspanningen
De spanningen tussen de EU en China beperken zich niet tot de auto-industrie. De EU is ook een onderzoek gestart naar Chinese overheidsaanbestedingen van medische apparatuur, waarbij Europese fabrikanten mogelijk worden gediscrimineerd. China heeft op zijn beurt onderzoeken aangekondigd naar de Europese varkensvlees- en zuivelsector, evenals maatregelen tegen het dumpen van brandy uit de EU op de Chinese markt.
Onzekerheid voor consumenten en bedrijven
De huidige situatie zorgt voor onzekerheid in de markt. Consumenten en bedrijven moeten rekening houden met mogelijke prijsschommelingen in de komende maanden. Importeurs hebben nog voorraden van Chinese auto’s die onder de oude prijzen vallen, maar op termijn zullen de prijzen en leasetarieven waarschijnlijk stijgen.