EU laat vliegmaatschappij eerder betalen voor CO2-uitstoot
De afschaffing van de gratis vergunningen voor vluchten binnen Europa wordt met een jaar vervroegd naar 2026, hebben onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement afgesproken.
De tussendoelen voor het afbouwen van de gratis rechten blijven wel hetzelfde, als de lidstaten en het voltallige parlement zoals verwacht definitief met het voorlopige akkoord instemmen. In 2024 is een kwart van de rechten niet langer kosteloos, een jaar later wordt dat de helft.
Luchtvaartmaatschappijen die meer duurzame brandstoffen gaan gebruiken, kunnen tot 2030 nog wel een reserve aanspreken van 20 miljoen aan gratis emissierechten. De EU wil voorkomen dat deze maatschappijen afstappen van de doorgaans duurdere synthetische en biokerosine.
De EU wil de uitstoot van broeikasgassen bij de luchtvaart in rekening brengen om die zo aan te zetten het klimaat meer te sparen. Veel andere sectoren die veel bijdragen aan klimaatverandering betalen al voor hun uitstoot. Europa wil in 2050 ‘klimaatneutraal’ zijn en op weg naar dat einddoel in 2030 de uitstoot met minstens 55 procent verminderen.
Onlangs werden de lidstaten en het parlement het ook al eens over de scheepvaart, die eveneens vanaf 2024 voor zijn uitstoot moet gaan betalen.
Ryanair-topman Michael O’Leary vindt het onterecht dat het beleid van Brussel zich richt op vluchten binnen Europa. De baas van de Ierse prijsvechter ergert zich eraan dat passagiers op langeafstandsvluchten verhoudingsgewijs amper milieuheffingen betalen, maar dat reizigers op kortere vluchten binnen Europa – ook in eilandstaten als Ierland, Malta en Cyprus waar vliegen eigenlijk de enige optie is – op extra kosten worden gejaagd. “Dit is duidelijk oneerlijk”, reageert de Ryanair-topman.
KLM zegt over de kwestie woensdag niet meer met een reactie te komen.