Elektrische auto’s verliezen terrein in Europa, hybrides winnen
De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in juli flink gedaald, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Het aantal registraties van elektrische voertuigen daalde met bijna 11% tot 102.705, terwijl hybride auto’s juist een sterke groei van 26% lieten zien, aldus het ANP.
- Elektrische autoverkoop daalt 11%, hybrides stijgen 26% in Europa
- Duitsland ziet 37% daling EV-verkoop, remt Europese groei
- Betaalbaarheid en laadinfrastructuur blijven uitdagingen voor elektrificatie
De daling in elektrische autoverkopen werd vooral veroorzaakt door een forse afname van bijna 37% in Duitsland. België, Nederland en Frankrijk zagen wel een toename, maar dit kon de Duitse daling niet compenseren. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s kromp van 13,5% naar 12,1%, zo schrijft een website voor managers.
Hybrides profiteren van betaalbaarheid en flexibiliteit
Consumenten kiezen vaker voor hybride voertuigen vanwege de lagere aanschafprijs en minder afhankelijkheid van laadinfrastructuur. Er werden ruim 273.000 hybrides verkocht, goed voor een marktaandeel van 32%. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Betaalbaarheid cruciaal voor elektrificatie bedrijfswagenpark
Volgens experts is het voor de vergroening van mobiliteit en het behalen van de klimaatdoelen, essentieel dat elektrische auto’s betaalbaar worden. Lagere aanschafkosten en gunstige fiscale regelingen kunnen stimuleren om over te stappen op elektrisch vervoer. Veel van de regelingen zijn beschikbaar voor ondernemers. Om de klimaatdoelen te halen, is voortgang van de elektrificatie van het wagenpark noodzakelijk. Elektrische voertuigen stoten geen directe CO2 uit en kunnen –mits opgeladen met groene stroom– een bijdrage leveren aan emissiereductie in de transportsector.
Afbouw subsidies remt vraag naar elektrische auto’s
De vraag naar elektrische auto’s staat onder druk door het afbouwen van subsidieregelingen in veel landen. Dit maakt de aanschaf minder aantrekkelijk voor consumenten en bedrijven. De uitbreiding van het laadnetwerk verloopt in veel Europese landen te traag. Dit vormt een belemmering voor de grootschalige adoptie van elektrische voertuigen. Ondanks de daling bij elektrische auto’s, blijft de verkoop van conventionele brandstofauto’s afnemen. Benzineauto’s daalden met 7% en diesels met ruim 10%. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]
Bepaal jij wat AI voor je doet, of bepaalt AI straks wat jij zult doen? Kom hierover in gesprek op 7 november met 300 vakgenoten en experts tijdens Leadership in Finance Summit 2024 in Amersfoort. Meld je nu gratis aan en ontdek hoe AI jouw rol van finance leader herdefinieert.
Overheidsbeleid cruciaal voor toekomst elektrisch rijden
Beleidsmakers staan voor de uitdaging om de juiste balans te vinden tussen stimulering van elektrisch rijden en betaalbaarheid voor consumenten en bedrijven. Verdere technologische ontwikkelingen op het gebied van batterijen en laadinfrastructuur zijn essentieel om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. De transitie naar een circulaire economie biedt mogelijkheden voor de auto-industrie, zoals hergebruik van batterijen en recycling van materialen.
Europese autofabrikanten onder druk door Chinese concurrentie
Europese automerken ondervinden toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten, vooral in het elektrische segment. Dit dwingt tot innovatie en kostenreductie. Ook aanhoudende tekorten aan halfgeleiders hebben nog steeds impact op de productiecapaciteit van autofabrikanten, wat de beschikbaarheid en prijzen beïnvloedt.